|||Fartøyene tåler ikke vibrasjonene fra de nye gassturbinene som sørger for fremdriften. Ristingen fører til at slitedeler ryker og må skiftes ut etter langt færre driftstimer enn planlagt, skriver Bergens Tidende.— Vi vil ikke slite ut mer materiell enn nødvendig. Derfor har vi, i samarbeid med verftet Umoe Mandal, lagt sterke begrensninger på bruken av fartøyene, sier Sjøforsvarets prosjektleder, kommandørkaptein Geir Mykleby.
Det har ført til at de to første av i alt seks seriefartøyer, KNM «Storm» og KNM «Skudd», det siste halvåret har tilbrakt mer tid ved kaien i Mandal enn ute på sjøen. Begge fartøyene har hatt full besetning om bord.
På grunn av motorproblemene har ikke fartøyene kunne følge det omfattende testprogrammet med blant annet utprøving av våpensystemene, noe som gjør at de ikke kan offisielt overleveres til Sjøforsvaret som planlagt.
Det fører til at det første fartøyet tidligst kan leveres i oktober, nærmere to år forsinket.
Forrige generasjon MTB-er av Hauk-klassen er for lengst havnet på skraphaugen. Det betyr at Sjøforsvaret er uten denne fartøytypen inntil de nye blir levert.NTB
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger