Nye norske jagerfly

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stortingsrepresentant Marit Nybakk, som leder Stortingets forsvarskomité, er blitt provosert av arrogante amerikanere i Pentagon og hos den mektige flyprodusenten Lockheed Martin. Hun og hennes kolleger har talt norsk forsvarsindustris sak for døve ører i lang tid. Amerikanerne har hatt svært god grunn til å tro at de allerede har sikret seg Norge som kunde til det nye kampflyet, Joint Strike Fighter, som Lockheed Martin utvikler. Det norske luftforsvaret har fløyet amerikansk helt siden den andre verdenskrigen, enten flyene er blitt kalt Super Sabre, Starfighter, Freedom Fighter eller bare F-16. Og forsvarsminister Kristin Krohn Devold har gått svært, svært langt i å forsikre amerikanerne om at slik kommer det til å fortsette. Regjeringen Bondevik fikk Stortinget med på å bevilge en milliard kroner fordelt med 100 millioner kroner i året i ti år som den norske inngangsbilletten til Lockheed Martin-prosjektet. Da dette vedtaket ble fattet, ga hovedkonkurrenten Eurofighter mer eller mindre opp tanken på å konkurrere. Forsvarsministerens forsikringer om at konkurransen fortsatt var reell, sto ikke lenger til troende. I forsvarskomiteen i Stortinget var man irritert over forsvarsministerens blankounderskrift på en framtidig kjøpekontrakt, uten noen som helst amerikansk motytelse i form av gjenkjøpsavtaler med norsk forsvarsindustri. Det framtidige flykjøpet handler om svimlende 40 milliarder kroner. Komitéleder Marit Nybakk har flere ganger forsikret at det ikke er Krohn Devold, men Stortinget som til sjuende og sist skal kjøpe fly. Dette er vel bare en halv sannhet, men Nybakk har nå åpenbart bestemt seg for å skjerpe tonen. I går spilte hun ut det svenske jagerflyet Saab JAS Gripen, og kalte det et reelt alternativ etter at flyet er blitt oppgradert til NATO-standard. Vi har sans for taktikken, og tror Nybakks utspill kan være en fruktbar omvei til på nytt å få den reelle konkurrenten til amerikanerne på banen, nemlig Eurofighter-prosjektet. Flyet holder mer enn NATO-standard, og bringer med seg politiske posisjoneringer av stor interesse for Norge, slik den transatlantiske sikkerhetspolitikken utvikler seg.