Nye politibiler er ubrukelige

Det gikk kanskje litt fort i svingene da Volvo laget de nye utrykningsbilene til det norske politiet. - Bilene kan være livsfarlige å kjøre, mener hovedverneombud for Oslo-politiet,Torbjørn Aas. Nå har han nedlagt forbud mot å kjøre utrykning med bilene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Bilene tåler ikke høy fart og oppfører seg på en måte som de ikke bør gjøre, sier Aas til Dagbladet.

Politiets nye Volvo V70 avviker fra den standardmodellen som selges til privatbilister. Den har en god del ekstrautstyr og er beregnet på å kjøre utrykning. Bilene, som Volvo lanserte i 2000, ble kjøpt inn etter nyttår. Oslo-politiet mottok nylig den siste av dem.

Ifølge visepolitimester Sveinung Sponheim testet politiet de nye bilene sammen med to representanter fra Volvo Norge fredag.

Deretter nedla Torbjørn Aas utrykningsforbud i sitt politidistrikt.

Ustabile i høy fart

- Bilene vil ikke bli brukt i utrykning igjen før de oppleves som trygge, sier hovedverneombudet. Han har den siste tida mottatt signaler fra polititjenestemenn som har benyttet volvoene, og som ikke føler seg sikre.

- Det beskrives som en følelse av å ha en tank med 300 liter vann i bagasjerommet. Bilen føles veldig ustabil. Mye tyder på at brukerne virkelig har opplevd nestenulykker med bilen, sier Aas.

Etter det Dagbladet kjenner til blir det opp til de enkelte politistasjonene i Oslo om bilene skal benyttes til rolig patruljekjøring eller om de skal parkeres for godt.

Totalt har politiet på landsbasis 85 politibiler av denne modellen. Hovedverneombud for hele politiet, Ole Valen, skal til uka vurdere om også andre politidistrikt inntil videre må slutte å kjøre utrykning med Volvo V70.

- Må tas på alvor

- Jeg har vært i kontakt med flere politidistrikt som sier de er fornøyde med bilen, mens to politidistrikt har hatt den parkert på grunn av episoder der brukerne følte seg utrygge. Det ene har tatt bilen i bruk igjen, sier Valen - som også har konferert med sine politikolleger i Sverige.

VOLVO V70

  • Den nye V70 er en videreføring av den eldre V70 fra 1997. Motoren har turbo og yter 200 hk i den sprekeste utgaven. (AWD)
  • Det finnes flere varianter. Politibiler må blant annet ha over 140 hestekrefter for å tilfredsstille kravspesifikasjonene.
  • Bilen er en stasjonsvogn og skal brukes både som uniformert politibil med blålys og dekor, sivil utrykningsbil og hundebil.
  • Volvo har vært bilen i politietaten i over 50 år.

- Svenskene melder om de samme problemene med kjøreegenskapene. Bilen oppfører seg merkelig i enkelte situasjoner. I og med at dette er en arbeidsplass vi snakker om - ikke en vanlig bil - må vi ta signalene på alvor, sier han.

Før helga var Valen i møte med Volvo i Göteborg.

Volvo presenterte der en løsning på problemene med politibilen. Det skal dreie seg om justeringer av ramma på bilen. Valen tar det som en selvfølge at Volvo vil bære kostnadene ved reparasjonene.

- Vi har kjøpt en vare som ikke holdt mål, så dette er Volvos problem, sier han.

Informasjonssjef Tore Løvik i Volvo Norge synes ikke klagene fra politiet er dramatisk.

- Vi er hovedleverandør av utrykningskjøretøy til politiet. Dette er snakk om noen få biler, sier Løvik.

V70- GRENSE: Etter det Dagbladet kjenner til blir det opp til de enkelte politistasjonene i Oslo om de nye utrykningsbilene deres fra Volvo bare skal benyttes til rolig patruljekjøring eller om de skal parkeres for godt.