Nye steinsprang - fortsatt rød fare ved Veslemannen

Ni evakuerte må bli i campinghytter.

FORTSATT RØD FARE: En støvsky lå i fjellsiden, etter et steinsprang i fjellpartiet Veslemannen i Møre og Romsdal torsdag ettermiddag.
Foto: Terje Bendiksby, NTB Scanpix.
FORTSATT RØD FARE: En støvsky lå i fjellsiden, etter et steinsprang i fjellpartiet Veslemannen i Møre og Romsdal torsdag ettermiddag. Foto: Terje Bendiksby, NTB Scanpix. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Nye steinsprang i fjellpartiet Veslemannen i Rauma kom fredag morgen og det røde farevarslet opprettholdes. Men bevegelsene i fjellet har avtatt noe.

- I etterkant av de mange hendelsene i går ettermiddag har bevegelsene i fjellet avtatt en god del. Det mest aktive området i øvre del raste ut i går.

- Det har i løpet av det siste halve døgnet kun vært noen få steinsprang fra området, opplyser Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) i en oppdatert dagsrapport klokken 10 fredag.

Men det er fremdeles betydelige bevegelser i fjellpartiet Veslemannen i Rauma i Romsdal, og det røde farevarselet opprettholdes etter nye steinsprang fredag morgen.

- Døgnhastighetene i øvre del er nå 6 til 10 centimeter. I nedre del ligger døgnhastigheten på 8–9 millimeter i døgnet, opplyser NVE.

Stort ras

- Raset i natt har påvirket hele fjellpartiet nå i etterkant, sa sjefgeolog Lars Harald Blikra i NVE under en pressekonferanse fredag formiddag, ifølge VG.

Geologen anslår at raset var på et par tusen kubikkmeter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer