BLIR IKKE BRUKT: Ubrukte t-banesperringer til titalls millioner kroner kommer trolig aldri i bruk. Foto: Kyrre Lien/Scanpix
BLIR IKKE BRUKT: Ubrukte t-banesperringer til titalls millioner kroner kommer trolig aldri i bruk. Foto: Kyrre Lien/ScanpixVis mer

Nye T-banesperringer vil aldri bli brukt

Flere titalls millioner kroner i vasken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
I forbindelse med innføringen av det elektroniske reisekortet Flexus i hovedstaden ble det bygd nye sperringer på T-banestasjonene. Men de vil etter alt å dømme aldri bli brukt.

Innføringen av det elektroniske billettsystemet er allerede blitt en skandale med overskridelser på over 100 millioner kroner. Nå kommer enda et bevis på dårlig prosjektstyring.

I fem år har nemlig folk passert de nye sperringene på T-banestasjonene i Oslo uten at sperringene har blitt tatt i bruk. Nå viser det seg at de neppe vil bli benyttet i det hele tatt, og investeringer til flere titalls millioner kroner har vært overflødig, skriver Aftenposten.

Sperringene har nemlig allerede, før de er tatt i bruk, utspilt sin rolle.

- I dag stenger vi portene når det er billettkontroll, og det fungerer bra, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jensen. Han mener sperringene aldri skulle vært montert.

- Stengning av sperringer må være økonomisk og sikkerhetsmessig forsvarlig uten vesentlig ulempe for passasjerene. Det finnes smartere måter å gjøre dette på enn å holde stengt hele driftsdøgnet. De som kjøpte systemet, tenkte kanskje annerledes, sier han.

Hvis sperringene skulle bli tatt i bruk på ti stasjoner fra morgen til kveld ville det av sikkerhetshensyn kreve mellom 40 og 50 ansatte, noe som ville koste 20 millioner kroner årlig.
NTB