Nye T-banesperringer vil aldri bli brukt

Flere titalls millioner kroner i vasken.

BLIR IKKE BRUKT: Ubrukte t-banesperringer til titalls millioner kroner kommer trolig aldri i bruk. Foto: Kyrre Lien/Scanpix
BLIR IKKE BRUKT: Ubrukte t-banesperringer til titalls millioner kroner kommer trolig aldri i bruk. Foto: Kyrre Lien/Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

|||I forbindelse med innføringen av det elektroniske reisekortet Flexus i hovedstaden ble det bygd nye sperringer på T-banestasjonene. Men de vil etter alt å dømme aldri bli brukt.

Innføringen av det elektroniske billettsystemet er allerede blitt en skandale med overskridelser på over 100 millioner kroner. Nå kommer enda et bevis på dårlig prosjektstyring.

I fem år har nemlig folk passert de nye sperringene på T-banestasjonene i Oslo uten at sperringene har blitt tatt i bruk. Nå viser det seg at de neppe vil bli benyttet i det hele tatt, og investeringer til flere titalls millioner kroner har vært overflødig, skriver Aftenposten.

Sperringene har nemlig allerede, før de er tatt i bruk, utspilt sin rolle.

- I dag stenger vi portene når det er billettkontroll, og det fungerer bra, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jensen. Han mener sperringene aldri skulle vært montert.

- Stengning av sperringer må være økonomisk og sikkerhetsmessig forsvarlig uten vesentlig ulempe for passasjerene. Det finnes smartere måter å gjøre dette på enn å holde stengt hele driftsdøgnet. De som kjøpte systemet, tenkte kanskje annerledes, sier han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer