Nyhetsanker sa opp på direkten i protest mot Putin

Journalisten i Russia Today vil ikke være en del av en organisasjon som «renvasker Putins handlinger»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nyhetsanker og korrespondent Liz Wahl i den statsfinansierte, russiske tv-kanalen Russia Today (RT) sa onsdag opp sin stilling på direkten. Wahl jobber for RT America, som holder til i Washington.

Sendingen har blitt delt på YouTube og har blitt omtalt i en rekke amerikanske medier.

- Som reporter i denne kanalen møter jeg mange etiske og moralske utfordringer, sier Wahl på lufta. 

I dekningen av Ukraina-konflikten har tv-kanalen blitt kritisert for å hovedsakelig vise hvordan russiske soldater blir ønsket velkommen og bedt på te av etniske russere i Ukraina. De nye makthaverne i Kiev blir i russiske medier hyppig omtalt som fascister og høyre-ekstreme.

- Renvasker Putin Wahl forteller at hennes ungarske besteforeldre måtte flykte fra sovjetisk undertrykkelse, og at kjæreste jobber som lege ved en militærbase «hvor han hver dag, med egne øyne, ser prisen folk må betale for dette landet».  

- Det er grunnen til at jeg ikke kan være en del av en nyhetsorganisasjon som er betalt av den russiske regjeringen og som renvasker Putins handlinger, sier hun. 

 - Jeg er stolt av å være amerikaner, og jeg mener det er viktig å spre sannheten. Og det er derfor at jeg, etter denne nyhetssendinga, sier opp, sier hun avslutningsvis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Forvrenger fakta I et intervju med Daily Beast sier hun at oppsigelsen var noe hun hadde tenkt på en stund.

- Da jeg begynte i kanalen visste jeg hva jeg bega meg ut på, men jeg tror jeg var mer forsiktig og forsøkte å være så objektiv som overhodet mulig.

Men hun forteller hun til stadighet opplevde at sakene hennes ble sensurert og omgjort. Til slutt innså hun at hun måtte slutte, hvis hun ønsket å bevare sin egen integritet.

Selv om RT America har mange amerikanske ansatte, så sier Wahl at det er russerne som tar alle avgjørelsene.

- Jeg tror ikke man gjøre noen en tjeneste ved å aktivt forvrenge fakta. Jeg blir faktisk dårlig av å tenke på at jeg har jobbet der. Det er ikke en nyhetsorganisasjon - ikke når agendaen din er å sette USA i et dårlig lys, sier hun.

- Selvpromotering I en uttalelse om Wahsl oppsigelse fra Russia Today heter det:

- Når en journalist er uenig i den redaksjonelle profilen til hans eller hennes organisasjon, så er det vanlig at man tar opp dette med med redaktøren. Hvis ikke problemet kan bli løst, sier man opp på en profesjonell måte. Men når noen gjør et stort, offentlig show ut av en personlig avgjørelse, så er det ikke noe annet enn et selvpromoterende stunt, opplyser nyhetsorganisasjonen, ifølge CNN.

Wahls oppsigelse kommer dagen etter at et annet nyhetsanker i Russia Today, amerikanske Abby Martin, langet ut mot Russlands intervensjon i Ukraina.

- Bare fordi jeg jobber her i RT betyr ikke det at jeg ikke er redaksjonelt uavhengig. Jeg kan ikke få sagt klart nok hvor mye jeg er i mot enhver statlig intervensjon mot et suverent land. Det Russland har gjort er galt,  sa hun på direkten.