Nykomling måtte gi opp

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Nedleggelsen av Color Air er en dårlig nyhet for norsk luftfart og passasjerene. Forsøket på å ta opp konkurransen med de to dominerende flyselskapene har vært mislykket, og når tapene har vært så store, kan eieren vanskelig kritiseres for at han har gitt opp. Eksperimentet var dristig, men ble i lengden for kostbart.
  • Havariet skyldes først og fremst den overkapasiteten som i dag finnes på de travleste flystrekningene. Med åpningen av Gardermoen ble det langt flere flyavganger. Men passasjerantallet har stagnert. Det kan skyldes innkjøringsproblemene på Gardermoen og konkurransen fra toget. Resultatet er altfor mange flyavganger med lavt belegg. I denne konkurransen måtte nykommeren gi opp.
  • Color Air burde med sine lave priser hatt muligheter til å klare seg. Men både SAS og Braathen har gunstige avtaler med storkundene. Dessuten lokker bonussystemet mange passasjerer til de to selskapene. Dette er i stor grad et system der arbeidsgiverne subsidierer sine ansattes private flyreiser. Derfor klarte Color Air aldri å få innpass blant de forretningsreisende, der fortjenestene ligger. Prisene er paradoksalt nok ikke avgjørende på dette markedet.
  • Etter liberaliseringen av lufttrafikken står vi nå igjen med de samme aktørene som før. Et lite unntak må gjøres for de to småselskapene som fikk en liten del av Wiederøes kake på kortbanenettet. Vi frykter at konkurransen på innenlandsmarkedet blir mindre etter at den brysomme oppkomlingen forsvant, og at prissamarbeidet faller tilbake til gamle former. Men heller ikke for de etablerte selskapene er verden så enkel som før. Først og fremst vil toget kunne utfordre flyet også her hjemme, slik vi har sett i andre land. Derfor er satsingen på jernbanen som i går ble varslet i transportmeldingen, så gledelig. Hvis de politiske myndighetene følger opp med de nødvendige investeringene, kan det bety at flyet må vike plass for toget på mange strekninger. Det er en utvikling ingen bør beklage.