Nynazistene rekrutteres på nettet

Ungdom oppretter den første kontakten med det nynazistiske miljøet gjennom nettsteder og postordrefirmaer som selger nazieffekter på internett, sier forsker Katrine Fangen (bildet).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av ulike nazieffekter på internett er blitt det viktigste rekrutteringsområdet for det nynazistiske miljøet i Norge, sier Katrine Fangen, forsker ved FAFO. Hun har skrevet doktoravhandling om det norske nynazistmiljøet.

- De nynazistiske miljøene når ut til nye deltakere og får spredd sin ideologi gjennom sine nettsteder og salget av nazi-effekter på nettet. Denne virksomheten er blitt klart viktigere enn trykksakene som distribueres, sier Fangen til NTB.

Ungdommene som rekrutteres er i alderen 15 til 20 år.

Stadig nye navn

På nettstedet skyggesiden.com er det samlet linker til 47 nettsteder med nynazistisk, høyreekstremt og nasjonalistisk innhold. Flere av disse nettstedene selger nazieffekter. På Boot Boys' hjemmesider kan man for eksempel få kjøpt t-skjorte med Hitler-motiv.

Nynazistenes inntog på nettet startet for alvor i 1994. I årene som er gått har de ulike nettstedene stadig skiftet ledere, navn og utforming.

Blood & Honor har i dag bilder av ungdom som gjør nazihilsen på sine nettsider, mens nettstedet «Rasekampen» gir leserne følgende konserttips: «Neste gang du ønsker å hylle bandet på scenen; skrik SI HEI SI HEI!, høyt klart og taktfast. Det høres likt ut som sieg heil, når man roper det fort og taktfast».

900 bestilte

Ifølge Fangen er det to distribusjonsfirmaer for nazieffekter i Norge. Disse opererer via internasjonale nettverk, men selger også noen få varer som er produsert i Norge. Ungdommene bestiller CD'er med rasistiske tekster, blader, jakkemerker og t-skjorter med nazisymboler. Etter hvert utvikler ungdommene mer personlig kontakt med miljøene gjennom e-post, chat-grupper og telefon.

Lederen av det ene norske postordrefirmaet uttalte i 1999 at 900 nordmenn hadde bestilt nazieffekter på nettet. Fangen tviler på at dette tallet indikerer hvor mange nynazister og sympatisører det er i Norge.

- Noen ungdommer bestiller nok varer av ren nysgjerrighet og kan ikke kalles verken nynazister eller sympatisører. Jeg ser heller ikke bort fra at tallet kan være uriktig. Det er i det hele tatt vanskelig å tallfeste hvor mange nynazister og sympatisører det er i Norge. Miljøene er for det meste løst organisert og har ingen medlemslister, dermed blir det vanskeligere for politiet å overvåke dem, sier Fangen. Hun anslår at det er rundt 150 nynazister i Norge i dag.

Tyr til vold

Graden av kontakt som ungdommene oppnår med de ulike nynazistmiljøene avgjør etter hvert hva slags aktiviteter de får være med på. Utvikler ungdommene god kontakt, blir de etter hvert invitert med på fester, får dra på konserter, planlegge voldsaksjoner, skrive slagord på vegger eller lage nettsteder. Konsertene holdes ofte i Sverige, og bare en sjelden gang i Norge. Ifølge Fangen hender det at unge nykommere tyr til vold for å oppnå status i miljøet.

- Medlemmene i Boot Boys Oslo har utøvd veldig grov vold de to siste årene og er desidert den farligste av de nynazistiske grupperingene i Norge i dag, sier Katrine Fangen.

(NTB)

FORSKER: Katrine Fangen mener ungdom rekrutteres til nynazistiske miljøer over internett.