Nytelse på skinner

JöNKöPING (Dagbladet): 1. november er det klart for avgang for NSBs nye supertog - Signatur. Og mer komfortabelt kan du knapt reise. Du sitter bedre enn på fly og får mat servert ved plassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tunneleffekt for intercitytog

Når de nye langdistansetogene er på skinnene i november, har Norge Europas beste tog. 16 slike tog kommer i løpet av de neste 12 månedene. De tilbyr en komfort og kvalitet du ikke finner i andre transportmidler.

«Tog er reise - fly er frakt,» har NSB-direktør Osmund Ueland sagt. NSB satser på å ta enda flere kunder fra lufta og veien - og du skal være kresen for ikke å trives på det nye toget.

Supertoget kan knapt sammenliknes med noe NSB bruker i dag. Kroppen er som på Flytoget - men innredningen er annerledes. Dagbladet har testet toget.

  • Setene er i lyst brunt skinn eller lekre tekstiler i grønt, blått eller rødt.
  • Innredningen er fra kirsebærtre, lyst og meget lekkert.
  • Toalettene er smakfulle.
  • Toget har air-condition og en liten salong der passasjerene kan sitte i lenestoler
  • Det er eget møterom, røykesalong og egen seksjon for barn.
  • På første klasse er mat med øl og vin inkludert i prisen, og de svette rundstykkene fra trillevogna er erstattet med nybakt fra egen ovn i kaffevogna.

Og de nye togene er ikke minst raskere: Fra Oslo til Kristiansand og fra Oslo til Trondheim senkes reisetida med 45 minutter. Til Bergen vil toget bruke en time mindre enn i dag.

Oddvar Hodne har 45 års fartstid i NSB. Han er sjef for Sørlandsbanen.

- Hadde vi ikke fått nytt materiell, ville det ha spøkt for hele Sørlandsbanen, sier Hodne. 1. november får han æren av å vinke av gårde det aller første nye toget. I desember går han av med pensjon.

Det nye toget bygges både i Sverige og på Strømmen i Norge. Verdenspremiere skjer i disse dager på Nord-Europas største jernbaneutstilling i Jönköping. Det er enorm interesse for toget, og kunder fra et titall nasjoner i Europa vurderer nå om også de skal satse på det norske toget. Det betyr flere sikre arbeidsplasser på Strømmen og stor eksport av det nye norske supertoget.