Forbrukermyndighetene er bekymret for at et nytt EU-direktiv kan hindre innføring av regler for å beskytte forbrukerne ved feiltasting i nettbank.
For et par år siden tapte en kvinne 500 000 kroner fordi hun tastet et siffer feil i et bankkontonummer.
Banken ville ikke erstatte tapet, men kvinnen gikk til sak med støtte fra Forbrukerrådet. Kort før saken skulle for retten, ble det forlik slik at kvinnen fikk tilbake pengene.
Nye reglerSaken vakte stor oppsikt og førte til at Banklovkommisjonen laget et forslag til bedre beskyttelse for bankkunder.
Dette forslaget er nå til behandling i Justisdepartementet.
Samtidig er et EU-direktiv med navnet betalingstjenestedirektivet under innføring Norge.
Et utvalg har vurdert hvordan norske regler kan tilpasses dette direktivet.
Utvalget har delt seg i to i spørsmålet om hvem som skal ha ansvaret hvis en nettbankkunde taster feil.
Halvparten av utvalget mener at kunden selv, i samsvar med direktivet, må bære ansvaret for tap.
Trygghet- Banklovkommisjonen har lagt fram et meget godt forslag som vil gi trygghet for forbrukerne ved bruk av nettbank både i dag og i framtida. Vi mener at disse forslagene er forenlige med EU-direktivet, sier advokat Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger