Nytt forsøk på nødlossing av «John R» torsdag

Sjøfartsdirektoratet har bestemt seg for å kutte hull i tankene på havarerte «John R» natt til torsdag, slik at de på nytt kan forsøke å nødlosse skipet torsdag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi er blitt enige om å bruke hydrolikksystemet om bord på «Oljevern 02» og kutte hull i de to store tankene slik at alt er klart til nødlossing torsdag morgen, sier distriktssjef Knut Kristiansen i Sjøfartsdirektoratet til NTB.

Dette ble klart da beredskapstroppen i Sjøfartsdirektoratet onsdag ettermiddag holdt krisemøte etter at de måtte avbryte nødlossingsoperasjonen de hadde forberedt hele dagen.

Problemene oppsto da det ble oppdaget noen nye grunner i nærheten av havaristen. Disse gjorde det problematisk å gå inn med skipet «Tromsø».

Flere forsøk mislyktes

Tidligere onsdag forsøkte Kystvakten og mannskap fra «John R» å starte hjelpemotorene slik at løfteutstyret på «John R» kunne brukes, men dette mislyktes grunnet problemer med nødstrømsaggregatet på båten.

Det ble også foretatt forsøk med å løfte nødlosseutstyret om bord i havaristen fra bergingsskipet «Oljevern 02», men fartøyets kranutstyr var ikke langt nok.

Etter planen skulle nødlossingen starte like etter midnatt natt til onsdag, og tømmingen var beregnet til å være ferdig innen onsdag morgen.

Oljen fra «John R» skal pumpes over i «Trollskald» som ligger klar i området ved havaristen.

Haster med berging

Bergingen av skipet starter straks «John R» er tømt for olje. Ifølge bergingsselskapet Taubåtkompaniet AS i Trondheim haster det med å starte bergingen. Selskapet hadde to båter og ti mann på plass ved havaristen tirsdag kveld.

- I løpet av dagen får vi undersøkt skipet. Skadene i maskinrommet og lasterommene må tettes før forsøket med å få skipet av grunn kan starte, sier daglig leder Ole Bjørnevik i Taubåtkompaniet til Aftenposten.

Bjørnevik karakteriserer bergingsforsøket som risikofylt.

Gresk rederi

Ifølge SFT var det 620 tonn tung bunkersolje, 71,8 tonn dieselolje og 10 tonn smøreolje om bord i det kypriotiske skipet «John R», som gikk på grunn 3,5 nautiske mil vest for Grøtøy i Troms mandag klokken 13.25. Skipet var på vei fra Liverpool til Murmansk for å hente en kull-last som skulle til Brindisi i Italia.

Skipet fra 1983 er på 52.000 dødvekttonn, 215 meter langt og 32 meter bredt. «John R» eies av det greske rederiet Transmed Shipping Ltd. i Aten og er klasset i Maritime Register of Russia.

(NTB-Hege Lind-Hanssen)