Nytt supertog stoppes av kulda

KRISTIANSAND/OSLO (Dagbladet): NSBs nye supertog Signatur tåler ikke vanlig norsk vintervær. Tre dager på rad har kulda slått knockout på togsettene, som kostet halvannen milliard kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og nå har NSB kjøpt seks nye antikuldetog til Østfoldbanen for 680 millioner kroner.

De nye supertogenes problem er at pantografen (strømhenteren) ikke fungerer når temperaturen kryper langt nok ned. Teknikken går kort og godt i stå, med det som resultat at toget mister strømmen og stopper. Dermed blir passasjerene sittende i timevis og vente, i kalde tog.

Ombygges

Problemet ble lokalisert i går morges. NSB håper at midlertidige utbedringer kan få fart på togene til juletrafikken setter inn for fullt. Seinere kan det bli aktuelt med større ombygginger av strømhenterne.

Med brask og bram offentliggjorde NSB i går at seks nye krengetog er bestilt og skal være i rute på Østfoldbanen fra januar 2002. Togene kalles Agenda, men er teknisk identiske med Signatur. NSB satser imidlertid på at kvaliteten på de nye togene blir et hakk bedre enn antikuldetogene på Sørlandsbanen.

«Spypilen»

Problemene har stått i kø for prestisjetoget. I ukene etter den kongelige åpningsturen 1. november ble mange passasjerer «sjøsyke» på grunn av krengning og stor fart i svingene. Signaturtogene fikk raskt klengenavnet «Spypilen».

Nå er det kulda som setter grå hår i hodet på NSB-ledelsen. Informasjonssjef Arvid Bårdstu i NSB Langdistanse mener likevel ikke at det er flaut at togene ikke takler kaldt vintervær:

Kuldesjokk

13.desember: Full stopp på Meheia og inne i Liertunnelen for morgentoget fra Kristiansand til Oslo.

14.desember: Full stopp på Vennesla stasjon for morgentoget fra Kristiansand til Oslo. Vel en times venting.

15.desember: Full stopp utenfor Oslo for sørgående formiddagstog til Kristiansand. To og en halv times venting.

- Vi må huske at det er et helt nytt togkonsept. Vi hadde ingen muligheter til å få testet det ut, fordi vi ville ha det i trafikk så fort som mulig. Dessuten lovet leverandøren at toget skulle fungere så godt som prikkfritt, forklarer Bårdstu.

Den milde vinteren i fjor gjorde at NSB ikke fikk testet Signatur-togene på skikkelig vinterføre. Det var så varmt at NSB brukte shoveldosere til å kjøre snø på skinnegangen på Bergensbanen for å teste plogen. Derfor ble det ikke avslørt at strømhenteren bare fungerer på sommerføre.

Erstatningskrav

- Det er kontraktsfestet med leverandøren Adtranz at feilen skal rettes opp, sier informasjonssjef Svein Ringstad i NSB BA konsern til Dagbladet.

Informasjonssjef Bårdstu sier at det er uklart om ekstrautgiftene dekkes av forsikringene eller om det blir aktuelt å fremme erstatningskrav overfor togleverandøren.

<B>IKKE TØFF: NSBs supertog fikser ikke vinterkulda. Bakgrunnen er krengemekanismen i supertogenes strømhentere som stivner og blir trege. Dermed mister toget forbindelsen til kjørereledningen.