Nytt tunnelras på E18 i natt

Politiet måtte stenge Botnetunnelen på E18 i Vestfold i tre timer etter betongras.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Botnetunnelen ble nylig åpnet, etter å ha vært stengt i forbindelse med sikringsarbeidene som ble iverksatt etter raset i Hanekleivtunnelen 1. juledag.

Men i natt måtte politiet stenge tunnelen i tre timer etter at det ble rapportert om et nytt ras klokken 1.30.  

- Vi ble kontaktet av en vekter klokken 1.30 i natt. Han fortalte at han hadde oppdaget et ras inne i tunnelen. Han rapporterte at han hadde oppdaget en 30 ganger 50 centimeter stor blokk som hadde rast ut, sier operasjonsleder i Vestfold politidistrikt Petter Aronsen til Dagbladet.no.

Da politiet kom til stedet fant de at rundt 30 kilo betong hadde rast ut fra taket.

- Det ser ut som om betongen har falt ut fra en av skjøtene i tunneltaket. Nå skal vi la kompetente fagfolk få vurdere om vi må opprettholde, sa Aronsen

Ved 5-tiden konkluderte Statens vegvesen i Vestfold med at tunnelen er trygg og ferdes i. 

- Vi har nå inspisert tunnelen fysisk. Det er en fuge i betongen som har løsnet. Jeg kaller det ikke et ras egentlig, men det er altså et stykke sprøytebetong på ca 50 ganger 10 centimeter som har løsnet. Det er ikke noe annet som er løst, sier byggeleder Odd Tandberg i Statens vegvesen Vestfold til Dagbladet.no.

Er dere sikre på at dette ikke kan skje igjen?

NYTT RAS I NATT:  Politiet har stengt Botnetunnelen etter et ras fra tunneltaket i natt. Foto: Lasse Ljung
NYTT RAS I NATT: Politiet har stengt Botnetunnelen etter et ras fra tunneltaket i natt. Foto: Lasse Ljung Vis mer

- Ja... Så langt vi greier å fastslå, er vi det, sier Tanberg.

Botnetunnelen ligger på E18 i Vestfold, på høyde med Holmestrand og syd for Hanekleivtunnelen. All trafikk ble i natt omdirigert via Holmestrand.


Etter raset i Hanekleiv-tunnelen ble det avdekket feil på en rekke tunneler langs E18 i Vestfold.

Totalt har sju tunneler blitt stengt på grunn av alvorlige svakheter

Olav Søfteland (70)trakk seg for en uke siden etter at en intern revisjonsrapport ble lagt fram.

I rapporten kom det fram at uklare ansvarsforhold i veietaten og feilvurderinger var årsaker til problemene i tunnelene.

Den ene avdelingen visste ikke hva den andre gjorde, het det i rapporten.

INTERAKTIVT KART: