Nytt tunnelras på E18

- Skjønner folk lurer, nå skal vi sjekke alt, sier distriktssjef i Statens vegvesen. Men trafikken går på E18.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Betongbiter fra taket i Bolstadtunnelen ved Sande i Vestfold falt ned i dag tidlig, melder NRK.

Tunnelen ble stengt, men åpnet igjen ved 16-tida.

- Raset kom fra et lite område i tunnelportalen, og henger ikke sammen med sikringen av resten av taket i tunnelløpet. Betongen er nå skrapet vekk og det er helt trygt å kjøre, sier distriktssjef for Vegvesenet i Vestfold, Roar Gärtner, til NTB.

Betongen, en klump på størrelse med ei trillebår, falt ned i veibanen i natt rett innenfor åpningen til nordgående løp - i enden på Tønsberg-siden.

Først trodde man at det var noe som hadde falt av en bil, men det viste seg at betongen kom fra taket.

Det bekrefter distriktssjef Roar Gärtner i Statens vegvesen overfor Dagbladet.no i 11-tida.

Politiet opplyser at raset skyldes en sprekk i tunneltaket.

- Jeg skjønner at folk lurer på sikkerheten. Vi skal gjøre alt for å finne ut  hva denne skaden skyldes, og eksperter på betong er på vei. Det blir ingen stengning av E18 nå, men all trafikken gjennom Bolstadtunmnelen blir kanalisert gjennom sørgående løp, sier distriktssjef Gärtner til Dagbladet.no.

MÅTTE UTBEDRES: Nordgående løp i Bolstadtunnelen måtte gjennomgå omfattende utbedringsarbeider etter bygging. Foto: SCANPIX
MÅTTE UTBEDRES: Nordgående løp i Bolstadtunnelen måtte gjennomgå omfattende utbedringsarbeider etter bygging. Foto: SCANPIX Vis mer

Bolstadtunnelens nordre løp, der dagens ras har gått, måtte etter bygging gjennomgå omfattende utbedringer før nye E18 ble åpnet.

Ny type skade 

Gärtner sier at dette er en ny type skade i de sju tunnelene som ble bygd på nye E18 rundt tusenårsskiftet.

- Dette har neppe noe å gjøre med dårlig fjell, som forårsaket raset og stengningen av Hanekleivtiunnelen, sier Gärtner.

Bolstadtunnelen ble åpnet i oktober 2001, og den delen av taket som raste i natt, har vært der siden nybyggingen. Men i forbindelse med oppussingen av alle tunnelene i vår ble det sprøytet betong over det gamle taket, sier Gärtner.

Midt i juletrafikken

Det var om kvelden 1. juledag i fjor at et stort steinras blokkerte en av de andre seks E18-tunnelene - Hanekleiv - midt i juletrafikken mens da folk var på vei hjem fra juleselskap.

Bare himmelens makter eller rein flaks forhindret at noen ble drept eller skadd da.

Nytt tunnelras på E18

Etter stengingen av Hanekleivtunnelen kom det fram at Bolstadtunnelens nordgående løp, som ble bygd av Statens vegvesen, måtte gjennomgå omfattende utbedringer, de største på hele nye E18.

Samferdselsdepartementets granskingsgruppe slo fast at Vegvesenet hadde minimal, om noen, kompetanse på tunnelbygging, og at de også manglet geologisk ekspertise.

Bolstadtunnelens sørgående løp, som ble bygd av private AF Gruppen, trengte bare minimale sikringsarbeider før åpning.

Pusset opp for 64 millioner

Veidekke fikk kontrakten med å sikre Hanekleiv og nabotunnelene for 64 millioner kroner.

Etter et halvt års stengning og omkjøring ble nye E18 gjenåpnet til sommerferietrafikken 6. juli i år.

- Vegvesenets folk har nå kommet frem til at det var betong som hadde løsnet i overgangen mellom portalåpningen og vann og frostsikringen i nordgående løp, sier  distriktsjef i Statens vegvesen, Roar Gärtner til NRK.

Vegvesenet vil starte arbeidet med å sikre Bolstadtunnelen i ettermiddag.

Full forvirring

Det var en stund full forvirring om det virkelig hadde gått et ras eller ikke. Klokka 10.50 opplyste politiet at betongen og grusen i veibanen sannsynligvis stammet fra en bil.

- Vi fikk melding klokka 05.45 fra en bilist om at det lå betong og grus i nordgående tunnelløp. Mesta ble tilkalt til stedet og konkluderte med at betongen og grusen sannsynligvis stammer fra lasteplanet på en bil, sa operasjonsleder Morten Eriksson ved Søndre Buskerud politidistrikt til Dagbladet.no.

Ifølge operasjonslederen ble tunnelløpet åpnet for trafikk igjen klokka 06.25.

Bare ti minutter seinere kommer kontrabeskjeden fra politiet:

- Ifølge Vegrafikksentralen stammer betongen og grusen likevel fra tunneltaket, og det konkluderes med at det har gått et mindre ras, på grunn av en sprekk i en fuge i taket, sier Eriksson til Dagbladet.no.

Kontrameldingen fra Vegtrafikksentralen kom politiet i hende klokka 10.58.

- Det pågår nå utredning og besiktigelse, sier operasjonslederen.

Selv om Bolstadtunnelen ligger i nordre Vestfold, er åstedet Søndre Buskerud politidistrikts ansvarsområde.

Dagbladet.no kommer tilbake med mer.

NY TYPE SKADE: I morgentimene i dag fikk distriktssjef Roar Gärtner i Statens vegvesen i Vestfold en beskjed han kunne vært foruten: nytt ras i en av de sju tunnelene på nye E18. Og denne gangen er det en ny årsak.
SKANDALESTREKNING: Nye E18 gjennom Vestfold er befengt med problemer; Bolstadtunnelen er nummer to i rekka av nybygde tunneler der det har gått ras.
PÅ BEFARING: Eksperter fra Mesta inspiserer sprekken i tunneltaket.