Nyttår stanset NSB

Ikke engang år 2000-problemet er i rute for NSB. I dag ble alle Signatur- og Flytogene stående. Datamaskinene taklet ikke overgangen til 31.12.2000!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da NSB skulle starte opp togene sine i dag tidlig sto de bom stille. En svært forsinket 2000-års-feil rammet samtlige Signatur- og Flytog.

- Ikke en gang med årtusen-problemene er dere i rute?

- Det ser ut som om ingen av de nye togene taklet datoen 31.12.2000. Vi har ingen anelse hvorfor, sier informasjonssjef Preben Colstrup i NSB Drift og teknikk.

Likevel i rute

Etter et svært turbulent tabbeår, fikk statsbanene heller ikke feire nyttår i fred. Men 31.12.2000-problemet var enklere å fikse enn for eksempel de svake akslingene. Det var bare å stille datoen en måned tilbake.

- Noen av signaturtogene kjører igjen, og på de andre strekningene har vi satt inn eldre tog. Trafikken går tilnærmet i rute, sier Colstrup til Dagbladet.no.

Han understreker at NSB ennå ikke har overtatt togsettene fra leverandøren Adtranz. Direktør Ronny Solberg i Adtranz beklager feilen.

Norgesmester i uflaks

- Det tar bare et par minutter å stille datoen tilbake, men det tar tid å få sørvisfolk ut til togene. Det driver vi på med nå, og alle skal bli kjørbar om kort tid. Etterpå må vi finne ut hva som gikk galt slik at vi kan fikse det for godt, sier Solberg til Dagbladet.no.

- Hvordan klarer dere å ha så mye uflaks?

- Ja, si det. Vi skulle gjerne klart oss uten mye av det som har skjedd dette året. Vi hadde regnet med noen barnesykdommer på de nye togene, men alt dette var vi ikke forberedt på, sier Solberg.

Han understreker at samtlige tog ble grundig testet i forbindelse med overgangen til et nytt årtusen.

- Men vi tenkte ikke på å prøve datoen 31.12.2000, medgir han.

Heller ikke han aner hvorfor togene ikke takler en såpass vilkårlig dato.

- Makan til forsinkelse

Passasjer Torbjørn Nesheim trodde ikke sine egne ører i dag tidlig. Han skulle ta Signatur-toget fra Sira til Kongsberg, men på perrongen møtte et gammelt togsett. Serveringspersonalet i spisevogna avslørte at dataene ikke hadde taklet datoen.

- År 2000-problem nå? Hehe! Det får være måte på forsinkelse - selv for NSB, sier han til Dagbladet.no.

Samtlige Flytog og seks Signatur-avganger ble rammet i morgentimene. Flytogene var raskt tilbake i drift, og eldre togsett tro til på Signatur-rutene. Kun 07.28-avgangen fra Kristiansand til Oslo ble innstilt, men ifølge NSB var det svært få passasjerer som skulle ta det toget.

- Alle våre oppsatte ruter skal være i drift igjen som vanlig i morgen, lover infosjef Colstrup i NSB.

Les også om år 2000 - NSBs forferdelige år.

DET STARTET SÅ BRA: NSBs konsernsjef Osmund Ueland dro med kong Harald på jomfruturen til de nye, flotte, raske, dyre og framtidsrettede Signatur-togene. Siden gikk det bare en vei - nedover.
IKKE PÅ SKINNER: I juni fikk togene kjøreforbud etter at akselen på et tog knakk.
RYDDEGUTT: NSB-sjef Ueland fikk sparken og Arne Wam (bildet) skulle prøve å løse NSB floka. I oktober fikk hele NSB-styret sparken.
DE SOM TAPER: Og mens statsbanene leter etter lyset i tunnelen, blir passasjerene stående på perrongen.