Nyttårsrush av folk i krise

Fagfolk forventer et nyttårsrush av kriserammede til kontakttelefoner og sentre. I julas første dager er det markant mindre pågang av mishandlede, selvmordskandidater og deprimerte enn ellers i året. Først ved høytidas slutt søker de hjelp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet har kontaktet en rekke krisesentre og organisasjoner som har telefontilbud til mennesker med ulike problemer. Fagfolket er enstemmig. Først etter jul kommer pågangen av folk som er rammet av krise.

Sidsel Aas, daglig leder for Krisesentersekretariatet, opplyser at jula er en rolig periode for landets krisesentre:

- Den tendensen har vi sett i mange år. Kvinner prøver å holde ut i jula, ofte for ungenes skyld. I hele 1997 har vi hatt stor pågang.
Ved Oslo Krisesenter har de mindre belegg i juleuka enn ellers i året.

- Langt færre tar kontakt enn gjennomsnittet for året for øvrig. Alle forsøker å strekke seg for å få jula til å bli vellykket. Samtidig er det vanskelig for kvinnene å komme seg unna i disse dagene, selv om de skulle ha behov for det. Etter nyttår er det ofte en økt pågang, opplyser daglig leder Turid Dankertsen.

Økt pågang

Mye tyder på at krisetelefonene har hatt en økt pågang i 1997 i forhold til fjoråret.

Hos Mental Helses hjelpetelefon er linjene sprengt i desember. Folk begynner å grue seg til jul allerede tidlig på høsten. På julaften og første juledag var det likevel stille.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men fra 2. juledag og utover har pågangen bare økt. Nå gløder linjene. Særlig om ettermiddagen og kvelden er det mange om ringer. Folk har igjen møtt hverdagen, sier Elisabeth Skjelbred i Mental Helse.
De fleste som ringer, sliter med ensomhet. Mange trenger også støtte til å søke profesjonell hjelp.

Mental Helses hjelpetelefon har dobbelt bemanning døgnet rundt de fleste helligdagene. Hjelpetelefonen får gjennomsnittlig 15000 oppringninger årlig fra mennesker som har det vanskelig. De fleste som ringer er mellom 35 og 55 år, og noe flere kvinner enn menn tar kontakt.

- Tilbudet vårt er landsdekkende, men vi har størst pågang fra storbyer som Oslo, Bergen og Trondheim. Særlig fra Oslo får vi mange henvendelser - ensomheten er størst der, tror Elisabeth Skjelbred.

Redde

Kirkens SOS har en jevn pågang i julehøytiden, men ikke mer enn ellers i året. Flest menn henvender seg i jula. I fjor hadde krisetelefonen 111000 henvendelser, opplyser Øystein Glosli i Kirkens SOS.

Ved Røde Kors' kontakttelefon for barn og unge har mange ringt, men få har våget å snakke. 75 prosent av dem som ringer er jenter.

- Det har vært en jevn strøm av telefoner, men ikke flere enn ellers i året. Ofte er det taust i andre enden av telefonen, mange tør ikke snakke, sier Lisbeth Dahl, daglig leder for Oslo Røde Kors' kontakttelefon.
Ved Oslos døgnåpne sosiale vakttjeneste var første delen av jula rolig.

- Men de påfølgene dagene har vært mer hektiske. Så langt har vi i hovedsak hjulpet rusmisbrukere som ikke har hatt husly. Denne jula har vi hatt lite mishandlingsproblematikk, men den har tendens til å dukke opp i hjelpeapparatet etter jul, sier Hans Jørgen Vetlesen, sosialsjef for Sosial vakttjeneste.