Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

-  Nytter ikke å være bimbo

Siw Nystad (20) utfordrer europa-eliten i dragracing på Gardermoen i helga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GARDERMOEN (Dagbladet): -  Jeg er ikke helt med på den Gucci-greia og har vel mest kompiser egentlig, sier Siw Nystad til Dagbladet.

-  Det nytter ikke å komme her med korte skjørt, da er det bedre å mekke litt. Jeg har litt skitt under fingra jeg også, sier 20-åringen til Dagbladet.

Hun viser fram ti fingre Paris Hilton heller ville bitt av, enn å bli sett med i Hollywood.

Debuterer

Denne helga debuterer Nystad i den tøffeste klassen i Dragracing-EM på Gardermoen. På drøye 400 rette meter skal hun presse den spesialbygde bilen opp i mer enn 500 kilometer i timen. Hun vil ha nesten 8000 hestekrefter og et trykk på 5,5 g-krefter i ryggen. Men som hun sier, tall forteller ikke så mye om denne sporten.

Og det kreves mer enn å tråkke på gassen.


-  Du må være konsentrert, du må ha god reaksjonstid og du må ha ro. Det med ro er kanskje det viktigste. Er jeg stressa før jeg går til start, kan mye gå galt. Det er små marginer og store krefter, sier Siw.

At hun bedriver en risikofylt idrett merkes ikke på henne.

image: -  Nytter ikke å være bimbo

-  Jeg er tøff, men ikke dumdristig. Jeg finnes ikke redd, har et topp team i ryggen og stoler 100 prosent på dem. Du kan sette en potet i halsen og dø av det også en dag. Jeg har en mor som sitter og skjelver litt, men etter at hun kom hit og så hvor profesjonelt teamet er, har hun roet seg, sier Nystad.

Legende

Teamet er RF Motorsport, eid av Rune Fjell, en legende i bransjen. Han var ansvarlig for en annen suksessfull norsk dragracing-kvinne, Nystads idol Liv Berstad. Derfor var det ekstra stort da de ringte med et tilbud.


-  Det skal mye til for å få meg til å tie stille, men da de ringte og sa de ville ha meg, fikk jeg ikke fram et ord. Men etter et familieråd ble det klart at engelskstudiene måtte vike, det var tid for å satse på bilen for fullt.

Nystad innrømmer at det å være en ung kvinne kan være en fordel i starten, men sier prestasjonene til slutt er det som teller.

-  Jeg må jobbe like hardt for å holde på sponsorene som alle andre, men dette skal jeg få til, og dette skal jeg leve av resten av livet. Det tror teamsjefen hun har gode forutsetninger for å klare.


-  Det går mye på trening, men det er ingen tvil om at dette kan gå, sier Fjell til Dagbladet.

Reaksjonstiden, det vil si tiden fra klarsignalet går til bilen er i bevegelse, er noe av det viktigste for en god fører. Nystad er en av de raskeste. Selv takker hun mange år med teateroppvisninger for evnen til å stenge ute alt som ikke er viktig.


-  Når jeg kommer til startstreken blokkerer jeg alt annet ute, da er det bare meg, bilen og lyset. Det er noe jeg har tatt med meg fra scenen, sier Nystad til Dagbladet.

Lidenskap

Ennå har ikke kjøringen gitt noen stor økonomisk gevinst. Hun jobber fortsatt på café og som treningsinstruktør ved siden av. Men dette dreier seg mer om lidenskap enn penger, sier hun, omgitt av teknikere og bildeler.


-  Jeg kan ikke beskrive hva bilkjøring gir meg, men det er mer enn noe annet. For meg går bil foran alt. Jeg har prøvd å ha type, men det har ikke vært så lett når jeg bryr meg mer om bilen.

Det har vært lidenskapen siden faren kjøpte seg en Mustang kabriolet da hun gikk på barneskolen. Siden har det vært favorittbilen, noe tatoveringen på skulderen viser tydelig. Da hun var 16 fikk hun sin egen. I den vant hun sitt første løp, fem dager etter 18-årsdagen og tre dager etter at hun fikk lappen. Det gjør at hun tror alt er mulig også nå.

-  Jeg har ikke kjørt denne klassen før, men jeg må jo tro jeg kan vinne. Jeg har gjort det før.