- Obama-kampanjen var den styggeste og mest negative noensinne

Karl Rove forsvarer den republikanske milliardfiaskoen, og mener Obamas valgkampstrategi vil koste ham dyrt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den republikanske spinndoktoren Karl Rove blir sett på som hjernen bak George W. Bush to valgseiere i 2000 og 2004.

Rove har ikke hatt samme posisjon i Mitt Romneys organisasjon, men har likevel spilt en nøkkelrolle for republikanerne i valgkampen:

Karl Roves republikanske stråmannsgruppe «Crossroads» brukte over 200 millioner dollar i, hovedsaklig på kjøp av tv-reklameplass for å angripe Obama og en rekke av demokratenes kongresskandidater.

Crossroads omfatter en såkalt Super PAC, en organisasjonsform uten begrensninger på donasjonssummer og med lite offentlig innsyn, i motsetning til partiapparatets offisielle innsamling.

Men på tross av at de sved av 1,2 milliarder kroner, kunne ikke Crossroads inkassere mange seire under valget.

Obamas valgkampsjef David Axelrod unnet seg et syrlig stikk til sin motpart Rove, og uttalte at de mange store bidragsyterne til Roves kampanje burde be om å få pengene refundert.

I sin spalte i Wall Street Journal forklarer Rove hva han mener gikk galt.

- Færre hvite - Amerikas endrede demografiske sammensetning, med færre hvite, flere unge og flere minoriteter var akkurat nok for presidenten, skriver Rove, og peker på at Obama kampanjen ikke akkurat var gratis den heller:

- Team Obama overbeviste presidenten om å delta på 220 pengeinnsamlinger i løpet av 20 måneder, noe som ga kampanjen 900 millioner dollar (5,2 milliarder kroner), skriver Rove.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rove mener Obama-kampanjen først og fremst fokuserte på å skape et negativt bilde av Mitt Romney, og at de lyktes med det.

Presidenten var også heldig, skriver Rove.

Orkan og Detroit - Orkanen Sandy satte en stopper for Romneys framgang, og gjorde det mulig for Obama å virke samlende.

Han nevner også Romneys leserinnlegg i New York times, men skylder på desken, som ga leserinnlegget tittelen «La Detroit gå konk».

- Dette utnyttet Obama-kampanjen gang etter gang. Presidenten lot det virke som at Romney ønsket en oppløsning av selskapene, men han i virkeligheten ønsket en reorganisering, skriver Rove.

STYGG VALGKAMP: Karl Rove spilte en viktig rolle i det Mitt Romneys valgkampmaskineri igjennom den republikanske stråmannsgruppa Crossroads. Han mener at Obamas «stygge og negative» valgkamp vil gjøre det vanskeligere for presidenten å få til samarbeid på tvers av partigrensene. Foto: AP Photo/Tony Gutierrez
STYGG VALGKAMP: Karl Rove spilte en viktig rolle i det Mitt Romneys valgkampmaskineri igjennom den republikanske stråmannsgruppa Crossroads. Han mener at Obamas «stygge og negative» valgkamp vil gjøre det vanskeligere for presidenten å få til samarbeid på tvers av partigrensene. Foto: AP Photo/Tony Gutierrez Vis mer

Rove mener den negative kampanjen kan gjøre det vanskelig for Obama å få den støtten han så sårt trenger hos det republikanske flertallet i representantenes hus.

- Fordi kampanjen hans var den styggeste og mest negative noensinne, vil det bli dobbelt så vanskelig for ham å få til samarbeid. Metodene hans har skaffet ham valgseieren, men vil koste dyrt når det kommer til å regjere, skriver den mektige republikaneren.

PERSNONANGREP: - Obama-leiren kjørte fra starten en negativ kampanje som gikk løs på Romneys karakter, forentingsmoral og rikdom, skriver Karl Rove. Her er kamphanene i en av høstens TV-debatter. Foto: AP Photo/Eric Gay
PERSNONANGREP: - Obama-leiren kjørte fra starten en negativ kampanje som gikk løs på Romneys karakter, forentingsmoral og rikdom, skriver Karl Rove. Her er kamphanene i en av høstens TV-debatter. Foto: AP Photo/Eric Gay Vis mer