Obama knuser Romney på Facebook

Har 20 millioner flere tilhengere på Facebook.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Barack Obamas vellykkede valgkamp for fire år siden var den første som for alvor benyttet seg av sosiale medier.
 
Den republikanske kandidaten John McCain, som da var 72 år, var verken på YouTube eller Flickr. Og på valgdagen kom det ikke en eneste melding fra McCains Twitter-konto.

Få velgergrupper var også mer klare i sitt demokratiske valg enn «the youth vote», ungdommen. I velgergruppen 18-29 år  stemte omlag to av tre på Obama.        

Det har Mitt Romney tatt lærdom av, og er som Obama på de fleste store sosiale nettverk (Facebook, Twitter, Google Plus, Flickr, Tumblr, YouTube). Han deler også favorittmusikken sin på Spotify

Obama knuser Romney Men fire år i presidentstolen har gitt Obama et formidabelt digitalt forsprang, viser en sammenstilling som journalist Robert Greiner har gjort i sin blogg. Noen eksempler:

• I skrivende stund har Obama over 32 millioner tilhengere på Facebook. Samtidig er Romneys Facebook-profil «likt» av 12 millioner.  

• Mens Obama har 21,8 millioner følgere på Twitter, følger bare 1,7 milloner Romney.

• På YouTube har Obama 259 646 abonnenter, mens Romney har 29 158 abonnenter.  

For visepresidentkandidatene er bildet omtrent likt. Republikanernes Paul Ryan har nesten dobbelt så mange følgere på Twitter som demokratenes Joe Biden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilnærmet dødt løp Likevel viser de siste meningsmålingene tilnærmet dødt løpt mellom Romney og Obama.

Dagbladets egen USA-ekspert, Civita-rådgiver Eirik Løkke, mener effekten av sosiale medier er overdrevet. 

-  Det valgkampstrategene til Obama gjorde for fire år siden, var først og fremst å bruke sosiale medier til å gjenskape stemningen fra sin egen grastortorganisasjon i Iowa. Det at han uvvent vant denne staten, som er 95 prosent hvit, i nominasjonskampen mot Hilary Clinton, var avgjørende for at fikk nominasjonen. Han startet tidlig i Iowa, og grastotskampanjen fungerte svært godt. De gikk fra dør til dør, for å øke valgdeltakelsen blant sine egne. Så brukte han sosiale medier til å gjenskape suksessen nasjonalt, sier Løkke, som også kommenterer presidentvalget live i Dagbladets livstudio.

Han mener Obamas internettstrategi vær særlig vellykket med tanke på å involvere frivillige og mobilsere egne tilhengere.
 
- Men han vant ikke valget i 2008 fordi han var god på sosiale medier, han hadde det rette budskapet på rett tid. McCain kunne ha vært så god han bare ville på sosiale medier, det hadde ikke hjulpet, sier Løkke.     

Følg livestuidoet her.

På Twitter bor også omlag 55 prosent av Obamas tilhengere i utlandet, mens for Romney er tallet 89 prosent. I den siste uka av oktober ble hver Romney-tweet i gjennomsnitt retweetet 1333 ganger, mens Obamas bare ble retweetet 918 ganger, ifølge Inquire Technology.

        

GODT LIKT: Over 32 millioner mennesker liker Facebook-siden til president Barack Obama. AFP PHOTO/Jewel Samad
GODT LIKT: Over 32 millioner mennesker liker Facebook-siden til president Barack Obama. AFP PHOTO/Jewel Samad Vis mer