Obama sanket 150 millioner

Har nesten like mye som Hillary til å drive valgkamp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Demokratenes presidentkandidat Barack Obama og hans medhjelpere har samlet inn 25 millioner dollar, eller drøye 150 millioner norske kroner til valgkampanjen. Det er 100.000 sponsorer som har bidratt til den overraskende høye summen, skriver AP.

Trussel mot Hillary

Dermed framstår han som en reell trussel mot Hillary Clinton, som med sine foreløpig 158 millioner innsamlede kroner håpet hun skulle føre an i den knallharde valgkampen om presidentvervet. Det er ikke kjent hvor mye Clinton-leiren har fått fra sine sponsorer.

Clinton har utvilsomt hatt det største nettverket og fått pengestøtte fra blant annet store amerikanske selskaper. Hjelpen fikk hun fra kontaktverket hun har knyttet til seg til seg i årene som USAs førstedame og som senator.

Mange små

Obama har på sin side hatt mange små sponsorer som hovedsakelig kommer fra hans hjemstat, Illinois. Det faktum at han tidlig gikk ut mot krigen i Irak har bidratt til at pengene har strømmet på. Et annet viktig poeng i kampen om pengene er at han kan bli supermaktens første afroamerikanske president.

I tillegg til de små sponsorene har han også fått større summer fra pengesterke profiler i Hollywood og Wall Street.

- Grasrota har troen

OBAMA FIKK 150 MILLIONER: Demokratenes presidentkandidat Barack Obama har gavmilde sponsorer. Foto: Reuters/Scanpix
OBAMA FIKK 150 MILLIONER: Demokratenes presidentkandidat Barack Obama har gavmilde sponsorer. Foto: Reuters/Scanpix Vis mer

- Den overveldende responsen som har kommet på noen få, korte uker, viser hvor sultne dette landet er på en ny politikk. Det viser også at grasrota har troen på at Barack Obama vil gjøre sitt beste for å løse våre problemer i Amerika, sier Obamas finansdirektør Penny Pritzker til AP.

Reiste landet rundt Siden Obama formelt erklærte seg som presidenkandidat for demokratene i februar, har han reist landet rundt. Obama har prioritert byene for å bygge opp navnet sitt i tillegg til å samle inn penger til valgkampanjen.

Flere enn halvparten av sponsorene har gitt sine bidrag via internett, og inntektene herfra endte på 6,9 millioner dollar.