Odelsgutten ble imperiebygger

Jørn Lyseggen kom til Trysil som adoptivbarn og vokste opp som odelsgutt. Nå leder han sin egen suksessbedrift fra Silicon Valley.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OXFORD (Dagbladet): Meltwater Group er et av verdens ledende online medieselskaper med kontorer i alle verdensdeler.
- Vi overvåker aviser og sosiale medier for store kunder som Apple, IBM, Coca Cola, McDonalds, Intel og paven, forteller Jørn Lyseggen.
  Takker foreldrene Han medgir at kontrasten er stor fra oppveksten på landsbygda i Trysil til å reise jorda rundt med Meltwater.
- Men jeg har med meg verdiene jeg fikk hjemme. Moren og faren min adopterte meg som treåring og har gitt meg all den trygghet jeg trengte. Jeg er veldig takknemlig for de sunne perspektivene jeg fikk av dem; bondevett, nøkternhet og hardt arbeid. Det er dette jeg alltid har navigert ut fra, sier Lyseggen.
Dagbladet møter bedriftslederen i universitetsbyen Oxford, der han er invitert for å holde foredrag under konferansen "Silicon Valley comes to Oxford".
- Historien vår er ganske spesiell. Vi startet Meltwater Group på Tjuvholmen i Oslo med to mann, en kaffemaskin og 100.000 kr i egenkapital i 2001. Nå har vi 50 kontorer og en omsetning på 500 millioner.  

To døtre Samtlige 700 ansatte, uansett hvor i verden de jobber, må kunne uttale MER på norsk.
- Det er slagordet vårt, en forkortelse på Moro, Enere og Respekt. I 2005 flyttet Jørn Lyseggen hovedbasen til Meltwater Group til Silicon Valley og bosatte seg i California sammen med familien.
- Døtrene mine på 13 og 10 år holder norsken ved like med lydbøker. Nå gleder de seg til å feire jul med slekta i Trysil, forteller Lyseggen.   

Snekker og bonde Mediegründeren trodde aldri han skulle flytte fra Hedemark da han var ung.
- Nei, jeg skulle egentlig bli snekker og bonde, sånn som pappa. Husker det gjorde enormt inntrykk å være med ham på byggeplassen, der de reiste store hus på rekordtid. Men i stedet ble det elektronikkstudier og forskerstilling ved Norsk Regnesentral.
- Jeg forsket på mønstergjenkjenning og kunstig intelligens. Ei høstnatt i 1995 skulle endre hele livet mitt. Jeg leste om den nye it-utviklingen så øynene ble store og våte. Der og da gikk det opp for meg hvordan det ville snu opp ned på alt, på hvordan vi tenker, kommuniserer og publiserer. Det var ingen tvil: Dette var for stort til å snu ryggen til, dette ville jeg være en del av. Dagen etter sa jeg opp jobben.
 
Gjensidige først Jørn Lyseggen etablerte selskapet EUnet Media.
- Forretningsideen var å hjelpe firmakunder med nettsatsing. Det sier litt om utviklingen. Da vi laget Gjensidiges hjemmeside i 1996, ble det innkalt til pressekonferanse, der alle næringsavisene møtte opp. Det var på den tida at det var stort å treffe et menneske som hadde emailadresse, sier smiler Lyseggen.
 
Egen søkemotor Kunnskapen fra sin første gründerperiode kommer fortsatt til nytte i gigantselskapet Meltwater.
- Vi har 18.000 firmaer som kunder. De betaler en fast pris for å benytte vår egenutviklede søkemotor, som leter opp og analyserer informasjon fra nyhetsformidlere, sosiale medier, blogger, twitter og Facebook. I Silicon Valley nyter vi godt av nærheten til andre offensive selskaper, sier Jørn Lyseggen.  

Unge gründere Gjennom Meltwater Foundation startet hedemarkingen i 2007 en gründerskole i Ghana, der andre kull med tjue ungdommer nå er ferdigutdannet. 
- Det første kullet har startet opp i Ghana. Jeg er imponert over hvordan disse unge talentene utvikler gode forretningsideer, som allerede har resultert i etablering av sju nye selskaper, der de selv har aksjemajoriteten, sier Lyseggen.

TALENTER: Jørn Lyseggen og Meltwater Group har etablert gründerskole i Ghana, der unge talenter får muligheten til å etablere egen virksomhet. Foto: Meltwater
TALENTER: Jørn Lyseggen og Meltwater Group har etablert gründerskole i Ghana, der unge talenter får muligheten til å etablere egen virksomhet. Foto: Meltwater Vis mer