KAPRET: Oljetankeren Sirius Star ble kapret utenfor kysten av Øst-Afrika og er det hittil største skipet som er kapret i området. Sirius Star. Foto: Reuters/Scanpix
KAPRET: Oljetankeren Sirius Star ble kapret utenfor kysten av Øst-Afrika og er det hittil største skipet som er kapret i området. Sirius Star. Foto: Reuters/ScanpixVis mer

Odfjell unngår Adenbukta

Vil unngå den økende piratvirksomheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En saudiarabisk oljetanker ble mandag kapret utenfor kysten av Øst-Afrika. Norske Odfjell SE opplyser at rederiet ikke vil seile i området på grunn av den økende piratvirksomheten.

Oljetankeren Sirius Star ble kapret utenfor kysten av Øst-Afrika og er det hittil største skipet som er kapret i området. Sirius Star var lastet med om lag to millioner fat olje.

Kapringen fant sted 450 nautiske mil sørøst for Mombasa i Kenya, langt unna de områdene der somaliske pirater tidligere har operert.

Seiler rundt Afrika

Det norske rederiet Odfjell SE opplyste mandag at selskapets oljetankere heretter ikke vil seile i Adenbukta og videre gjennom Suezkanalen. I stedet tar Odfjells skip den lange veien rundt Kapp det gode håp i Sør-Afrika.

- Vi vil ikke lenger utsette mannskapene på båtene våre for faren for å bli kapret med påfølgende fangenskap og krav om løsepenger, sier Terje Storeng, administrerende direktør i Odfjell.

Storeng opplyser at årsaken til avgjørelsen er de mange angrepene fra somaliske pirater de siste månedene.

- Selv om de fleste gislene har blitt satt fri uskadd, kan vi ikke være sikre på at det vil fortsette slik i framtiden, sier Storeng.

- Organisert kriminalitet

Han forteller at ingen av selskapets skip vil seile gjennom Adenbukta med mindre eksisterende kontrakter krever det.

- Vi håper at våre kunder setter pris på avgjørelsen som ikke bare sikrer mannskapene, men også lasten, påpeker Storeng.

Han medgir at den nye seileruten vil medføre flere fraktdøgn og ekstra kostnader og uttrykker skuffelse over manglende handlekraft fra internasjonale myndigheter.

- Innsatsen hittil har ikke stått i stil med den hensynsløse framferden til piratene som best kan beskrives som organisert kriminalitet, sier Storeng.

Han legger til at Odfjell vil gå tilbake til å seile gjennom Suezkanalen når sikkerheten tillater det.

Forvirring rundt kapringen

Det hersker imidlertid stor forvirring rundt kapringen av det saudiarabiske skipet. Den arabiske TV-kanalen Al Arabiya, som har saudiarabiske eiere, meldte mandag ettermiddag at Sirius Star var blitt løslatt. TV-kanalen kom ikke med ytterligere opplysninger.

Den amerikanske marinen, som først meldte om kapringen, hevder på sin side at de somaliske piratene fortsatt har kontroll over oljetankeren og at den nå føres inn til havnebyen Eyl i Somalia. Eyl har også tidligere blitt benyttet av somaliske pirater.

- Dette har ikke skjedd før. Piratene har tidligere ikke klart å ta kontroll over skip av denne størrelsen. Det er tre ganger større enn et hangarskip, sier løytnant Nathan Christensen, talsmann for USAs femte flåte.

Heller ikke rederiet som eier oljetankeren, Saudi Aramco, har fått opplysninger om at skipet er satt fri.

(NTB)