OECD og Clemet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OECD retter i en rapport skarp kritikk mot Danmark, fordi man der har begynt å rangere skolene etter eksamensresultater. Organisasjonen hevder ifølge NRK at rangeringssystemet er for enkelt og mangler dybde. Vår egen utdanningsminister, Kristin Clemet, ble konfrontert med kritikken, men avviser at den også rammer Norge - til tross for at et nytt evalueringssystem for skolene lanseres til høsten. Clemet hevder at denne evalueringen vil ta hensyn til så mange kriterier at det blir meningsløst å lage en enkel ti på topp-liste.

Med innføringen av nasjonale prøver, som skal danne et kriterium for evalueringen, har Clemet tatt et langt skritt i retning av å kvantifisere likhetene og forskjellene mellom skolene. Alle vet at det er forskjell på skoler, men alle vet også at fordelene og ulempene kan være så nyanserte at de ikke uten videre kan settes på formel. Det er denne tendensen til forenkling av et komplisert bilde som fører til de negative konsekvensene OECD påpeker.