Offentlig kutt - privat økning

Offentlige skoler legges ned, klassene blir større og lærerne færre. Samtidig er antallet private skoler fordoblet de siste fem åra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Elever i den offentlige skolen får mindre av alt. Mindre plass på skolen og i klassen, mindre lærertid og mindre penger til materiell, viser nye tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI). Samtidig blir det bygd stadig flere private skoler som har mer tid fra læreren, små klasser og små skoler.

- De siste fem åra har det vært en dokumentert nedgang i ressurser til elever i den offentlige skolen. De største kuttene kom i år, sier nestleder i Utdanningsforbundet, Per Aahlin.

Tallene fra GSI viser at det er 112 færre offentlige skoler nå enn for fem år siden. Det er 60 prosent flere private. Det er svært mange små offentlige skoler som er blitt nedlagt.

- I en dårlig kommuneøkonomi er løsningen ofte å nedlegge små utkantskoler som er dyre å drive. Mange steder gjenoppstår de som private skoler, sier Aahlin.

Mindre tid til hver

Elever som går på offentlige skoler, får mindre tid av læreren, og færre får spesialundervisning. Når man ser på hvor mange timer hver lærer bruker per elev i løpet av ett år, har tallet gått ned med 5 prosent i den offentlige skolen. I de private skolene har tallet økt med 7 prosent.

Dette går utover elever som trenger tilrettelagt undervisning og spesialundervisning.

- Årsaken til at skolene kutter i spesialundervisningen er dårlig økonomi. Men man kan ikke bruke økonomiske argumenter for å ikke innvilge spesialundervisning. Når det også blir færre lærere per elev, har jo læreren mindre mulighet til å hjelpe den enkelte elev, sier Aahlin.

Det siste året har det blitt 1800 færre lærere i skolen . Det betyr at det i år er 12,4 elever per lærer, mens det var 11,8 i fjor.

Samtidig som det har blitt færre skoler de siste fem åra, har det blitt flere elever. Det er nesten 56000 flere elever i den offentlige skolen i dag, og langt færre skoler. Det betyr større skoler og klasser.

Flere elever

- Det gjennomsnittlige antallet elever per lærer har økt, sier Aahlin.

Det finnes ikke lenger regler for hvor mange elever hver lærer kan ha i klassen. Det finnes heller ikke tall på hvor mange elever som er i hver klasse.

Antallet private skoler med færre enn 100 elever har økt betraktelig de siste fem åra, og det gjennomsnittlige antallet elever pr. skole i denne gruppa har sunket. Når det gjelder de kommunale grunnskolene er det omvendt.