Offer for bensin-krig

LILLESTRØM (Dagbladet): - Esso tar verken etiske eller moralske hensyn, og skviser ut lojale bensinforhandlere som har stått på for oljeselskapet i årevis, sier direktør Erik Kotte-Eriksen i Bensinforhandlernes Bransjeforening. Essos stasjonssjef Jarle Wilhelmsen (58) på Kjeller er blant dem som mister kontrakten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå er det duket for et internt NHO-oppgjør som kan ende i retten. Både bensinforhandlerne og oljeselskapene hører hjemme i NHO, gjennom henholdsvis Bensinforhandlernes Bransjeforening og Prosessindustriens Landsforening.

- Ja, vi ser ulikt på denne saken, og bruker hver våre advokater, bekrefter Erik Kotte-Eriksen.

Dagbladet har de siste dagene vært i kontakt med Esso-forhandlere rundt om i landet. De er rystet over behandlingen de utsettes for av oljeselskapet, men vil ikke uttale seg av frykt for represalier.

Utmerkelser

Jarle Wilhelmsen, daglig leder ved Esso-stasjonen nær E6 på Kjeller, er den eneste som tar bladet fra munnen.

Wilhelmsen har mangedoblet omsetningen til nærmere 50 millioner kroner etter at han overtok ansvaret i 1980.

Men i oktober er det slutt. Da står han for første gang i sitt liv uten jobb, 58 år gammel.

- Esso har gitt meg beskjed om at de skal overta de største stasjonene, for å ha styring i markedet. Jeg synes det er forferdelig leit, fordi jeg føler at jeg har gjort en god jobb for Esso, sier Jarle Wilhelmsen.

På veggen på stasjonssjefens beskjedne kontor henger flere utmerkelser fra Esso Norge.

- Sånt betyr visst ingen ting når det kommer til stykket, sukker han.

- Ufint

Direktør Erik Kotte-Eriksen i Bensinforhandlernes Bransjeforening synes Esso opptrer ufint.

- Hvis stasjonssjefen gjør en dårlig jobb, er det selvsagt helt legitimt at han ikke får kontrakten fornyet. Men i de sakene vi har engasjert oss i, finnes ingen saklig grunn for at daglig leder ikke skal tilbys arbeid når Esso velger å overta driften selv, sier Kotte-Eriksen.

Essos informasjonssjef Erik Bagle forklarer selskapets handlemåte med at bensinmarkedet har endret seg totalt med store tap på salg av bensin.

- Jeg vil ikke si at vi går hardt fram. Alle selskaper er nødt til å gjøre noe.

Bagle sier til Dagbladet at han ikke vil kommentere enkeltsaker offentlig.

- Vi bestrider bransjeforeningens tolkning. I Esso Norge mener vi at vi står fritt til å tilby eller ikke tilby ny kontrakt når den utløper.

- Bensinforhandlere og bransjeforeningen mener dere bryter egne prinsipper, slik det er beskrevet i Essos forretningsetiske retningslinjer om å basere virksomheten «på høy etisk standard»?

- Esso Norge har en høy etisk standard, men vi er inne i en omstillingsperiode og må regne med en viss uro. Jeg har full forståelse for at en slik prosess kan være smertefull, kommenterer informasjonssjefen.