- Offiserer ga hemmelig erstatning etter massakre

Dekkoperasjonen går høyt opp blant amerikanske militære, sier politiker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): To separate militære etterforskninger om Haditha-massakren skal i løpet av de neste ukene være ferdige. Ingen er lenger i tvil om at opptil 24 ubevæpnede, sivile irakere tilsynelatende uten grunn ble skutt og drept av en gruppe amerikanske soldater etter at en av deres egne hadde mistet livet i et bombeangrep, 19. november i fjor.

Seks barn i alderen to til elleve år var blant ofrene da soldatene gikk amok. Så mange som åtte av 13 i den aktuelle troppen kan ha vært direkte involvert i drapene. Siden har flere amerikanske militære vært involvert i et forsøk på å dekke over massakren med forskjellige offisielle versjoner.

Den ferskeste sjokkpåstanden kommer fra kongressrepresentant John Murtha (D), som i forrige uke var den første politikeren som gikk ut og bekreftet Times opplysninger, etter å selv ha fått informasjon fra militære kilder. Han begrunner nå overfor CNN sine tidligere uttalelser om at dekkoperasjonen etter Haditha må ha gått langt opp i systemet.

- Amerikanske militære betalte familiene til de drepte mellom 1500 og 2500 dollar etter det som skjedde. De utbetalingene må ha vært autorisert på et høyt nivå, sier Murtha.

Nå har skandalen vokst seg så stor i USA at Det hvite hus i går kveld måtte kommentere de stadig styggere detaljene som lekker ut fra den pågående Pentagon-etterforskningen. George W. Bush lover å legge kortene på bordet.

- Jeg har blitt forsikret om at når rapportene er klare, skal alle detaljer bli gjort offentlige, så vi får et helhetlig bilde av det som skjedde, sa talsmann Tony Snow ved Det hvite hus på en pressekonferanse.

Pentagon bekrefter nå at den ene etterforskningen undersøker selve drapene, mens den andre fokuserer på «hvorfor vi ikke fikk vite om det tidligere enn det vi gjorde». For ingen omfattende undersøkelser ble satt i gang fra militært hold før Time Magazine tidlig i år avdekket at den offisielle versjonen var svært langt unna sannheten.