Ofte mot rødt lys

Togene på Ofotbanen i Nordland må ofte kjøre mot rødt lys på grunn av tekniske problemer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er et gammelt og ustabilt kontrollanlegg som truer sikkerheten for de ansatte og reisende.

- Anlegget et ustabilt, det er ressurskrevende, og vi har faktisk problemer med å skaffe reservedeler til det. Vi må i stor grad konstruere dem selv, sier assisterende banesjef i jernbaneverket Egil Eilifsen ved Ofotbanen til TV 2.

Ofotbanen går mellom Narvik og Kiruna i Sverige. Fjernstyringsanlegget på banen er fra 1963. Utstyret er så gammelt at toglederne på enkelte strekninger mister kontakten mellom toget og stasjonene. Over 90.000 passasjerer reiser årlig med Ofotbanen i tillegg til at den frakter kull fra gruver i Sverige til Narvik.

Kortslutninger i banelegemet fører til at det ofte må kjøres på rødt, selv om det er fritt på skinnene.

De ansatte opplever kjøringen på rødt som en stor belastning, og de ber nå Jernbaneverket sentralt om å ordne opp.

Ofotbanen feirer sitt 100-årsjubileum torsdag.

(NTB)