Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

...og her er handlelista

Velstående nordmenn bruker mer penger på statussymboler enn noen gang før. Forhandlere Dagbladet har vært i kontakt med, melder om kraftig økning så langt i år. De blir rike på vårt forbruk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Harley-Davidson:

- Så langt i år har vi solgt mer sykler enn i hele fjor. Dette blir et kjempeår, uansett hvordan vi lander, sier André Bålerud ved Harley-Davidson Kristiania. Han melder om jappetendenser.

- Vi har alle typer kjøpere, fra de ekstreme i dress og fett med penger, til dem som har lånt rubbel og bit. Det er likevel et rush av advokater, finansfolk og liknende som skal kjøpe sykkel for å kjøre til jobben, sier Bålerud.

Smykker:

- Vi selger adskillig mer nå enn i fjor. Mitt inntrykk er at enkelte har fått mye penger mellom hendene. Det spiller ikke noen rolle hva ting koster, sier butikksjef ved David Andersen i Oslo, Britta Zeiner. Mens 1998 var et dårlig år for bransjen var 1999 et stabiliseringsår.

- Nå føler vi at det tar mer av, sier Zeiner.

Rolex:

- Tallene er ikke helt klare enda, men tendensen er at vi har solgt flere dyre klokker så langt i forhold til i fjor, sier markedsansvarlig Jan Bjørgo hos Urmaker Bjerke. Bjerke har fem butikker spredt i Norge og har bransjens mest eksklusive armbåndsur.

- Det er mest menn som kjøper, både til seg selv og til partneren. Vi merker at kundene er meget bevisst på hva de vil ha. Vi snakker her om klokker fra 20 000 og oppover, sier Bjørgo.

Gull på badet:

Dyre baderomsløsninger er mer ettertraktet. Helst vil folk investere i boblebad.

- Vi har økt salget av forskjellige typer boblebad med 30 prosent så langt i år. Dette er dyre greier med en snittpris på vel 70 000 kroner, sier butikksjef hos E.C. Dal i Oslo, Øivind Heier.

- Totalt regner vi med en økning i omsetningen på 20 prosent i år, sier Heier.

- Hvor mye ting koster er underordnet. Kundene er mer opptatt av å finne det som passer, sier interiørarkitekt Ase Imseth.

Bil:

I januar måned ble det solgt hele 9 656 nye personbiler i Norge. Det er en økning på 17,3 prosent fra samme måned i fjor. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikk var økningen i bilsalget 3 prosent de første seks månedene i år, sammenlignet med tallene fra i fjor. Så langt er det solgt 52 750 nye biler. Statistikken viser ikke gjennomsnittsprisen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media