Også nyheten om slavearbeid ble sensurert i Kina

Da slavearbeidet på en mursteinsfabrikk i Kina ble avslørt nylig, sa myndighetene at de skyldige skulle straffes. Men internt gikk det ut ordre om å sensurere den groteske historien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avsløringen av regelrett slavearbeid, presset fram av historier på internett, var ikke velkommen hos lederne i Beijing.

- Når det gjelder saken om «den ulovlige mursteinsfabrikken» i Shanxi, må alle nettsider forsterke den positive propagandaen, legge større vekt på de kraftige tiltakene sentrale og lokale myndigheter har tatt og stenge kommentarfunksjonen til de relaterte nyhetsmeldingene, het det i en instruks som ble sendt ut av internettkontoret til kommunistpartiets sentralkontor for ekstern kommunikasjon 15. juni i år.

Det var samme dag som Kinas offisielle medier omtalte saken med store oppslag, etter at historien hadde spredt seg på internett som ild i tørt gress i flere dager.
Styrket kontroll
- Styringen av interaktive kommunikasjonsredskaper må også styrkes. Skadelig informasjon som bruker denne hendelsen til å angripe partiet og regjeringen, må slettes så raskt som mulig, het det videre i direktivet.

Lokale sensurorganer ble også pålagt å øke sin virksomhet.

- Alle lokale kontorer for ekstern kommunikasjon må øke sine instruksjoner, overvåking og inspeksjoner og konkret gjennomføre de relaterte administrative tiltakene, heter det.

Det interne partidirektivet ble kjent fordi anonyme kilder sendte det videre til nettsiden China Digital Times hvor det ble publisert samme dag.

China Digital Times er en nettavis drevet av University of California Berkeley.


Avslørt
Stikk i strid med hva mange ventet, er kontrollen med kinesiske medier blitt strengere under president og partisjef Hu Jintaos fem år lange regime. Problemet for Kinas myndigheter er at den teknologiske utviklingen av internett og mobiltelefoni gjør sensur vanskeligere.

Forfatteren Zhang Yihe gikk tidligere i år til privat søksmål mot Generaladministrasjonen av presse og publikasjoner (GAPP), et regjeringsorgan som kontrollerer mediene. De hadde forbudt hennes bok om tidligere stjerner ved Beijing-operaen.

GAPP benektet offentlig at de hadde forbudt boken. Men referatet fra et internt møte på høyt nivå i Beijing 12. januar i år, også det publisert på China Digital Times, avslører at de ikke snakker sant.
 
Som nummer tre på en liste over åtte bøker, omtalt som «åtte alvorlige problemer», står boken til Zhang og forlaget som skulle utgi den, Hunan litteratur- og kunstforlag.

- GAPP vil straffe forlagene ved å inndra utgivelsesrettigheter eller andre tiltak, het det i møtereferatet.


Instrukser
Årets to store politiske samlinger, nasjonalforsamlingen Folkekongressens møte i mars og kommunistpartiets kongress i oktober, voktes omhyggelig. Instruks om å skryte av partiet er gått ut internt for lenge siden.

Allerede på det sentrale propagandamøtet i Beijing 12. januar ble det minnet om dette.
REDDET: Disse arbeiderne står utenfor en politistasjon etter at de ble reddet fra slavearbeide i 
den ulovlige mursteinsfabrikken i Shanxi. Foto: China Daily/Reuters/Scanpix
REDDET: Disse arbeiderne står utenfor en politistasjon etter at de ble reddet fra slavearbeide i den ulovlige mursteinsfabrikken i Shanxi. Foto: China Daily/Reuters/Scanpix Vis mer

- Propaganda-administrator Liu Yunshan instruerte nylig CCTV (China Central Television, Kinas rikskringkasting) om at nyheter, reportasjer, litteratur og kunstprogrammer foran årets To sesjoner må understreke partiets resultater siden partiets 16. kongress, het det i møtereferatet.

«To sesjoner» er betegnelsen på møtene i Folkekongressen og kommunistpartiet.

- Før De to sesjoner må de sentrale TV-kanalene rapportere sine sendeskjemaer én måned før sending, lød et av de konkrete direktivene.

Nettsiden China Digital Times er nå blokkert for folk i Kina. Av nettredskapet Den kinesiske brannmur.
(NTB)