HAVNET I NIGERIA Nå skal også Tollvesenet gjennomgå Forsvarets salg av marinefartøy til private sikkerhetsselskap, etter Dagbladets avsløringer. Faksimile: Dagbladet 14. juni 2014.
HAVNET I NIGERIA Nå skal også Tollvesenet gjennomgå Forsvarets salg av marinefartøy til private sikkerhetsselskap, etter Dagbladets avsløringer. Faksimile: Dagbladet 14. juni 2014.Vis mer

Også Tollvesenet gransker forsvarets båtsalg

Utenriksdepartementet har bedt om hjelp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Også Toll og avgiftsdirektoratet er i gang med videre undersøkelser etter Dagbladets avsløringer rundt salget av norske marinefartøy til utenlandske paramilitære. Det bekrefter underdirektør i Toll og avgiftsdirektoratet, Liv Kristin B. Rundberget.

Det er Utenriksdepartementet som har bedt Tollvesenet å gjennomgå detaljer rundt fartøysalgene. Dette innebærer også dialog og samarbeid med britiske tollmyndigheter for å innhente opplysninger i saken.

Tollvesenet fikk allerede i 2012 etterretningsopplysninger fra britiske tollmyndigheter, som advarte mot salg til det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global. Tollvesenet slo alarm overfor både Forsvaret og Utenriksdepartementet, uten at salget ble stanset.

Dagbladet har i en artikkelserie avdekket at minst sju tidligere norske marinefartøy har havnet hos paramilitære grupperinger i Nigeria. Også et åttende fartøy, KNM «Horten» var på vei til Vest-Afrika, men er blitt liggende til kai i England etter Dagbladets avsløringer. På bakgrunn av disse avsløringene skal Tollvesenet nå gjennomgå det som måtte foreligge av opplysninger i deres systemer knyttet til de aktuelle salgene.

- Tollvesenet har informasjon om forhold som gjelder import og eksport av varer. Informasjonen hentes blant annet fra det som oppgis på en tolldeklarasjon ved utførsel. I tillegg kan vi be om ytterligere dokumentasjon i forbindelse med eksportforsendelser - for eksempel faktura, fraktbrev og øvrige dokumenter knyttet til forsendelsen. Vi kan gjennomføre en fysisk kontroll av varene før de eksporteres. Vi har også systemer som kan identifisere pengetransaksjoner som har skjedd mellom Norge og utlandet. I tillegg samarbeider vi og utveksler informasjon med andre nasjonale og internasjonale myndigheter, opplyser Rundberget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

INGEN SJEKK: Til nå har Dagbladet avslørt at Forsvaret har solgt minst åtte tidligere marinefartøy uten å sjekke bakgrunnen til kjøperne. Sju av dem har havnet i paramilitære selskaper i Nigeria. Faksimile: Dagbladet 14. juli 2014.
INGEN SJEKK: Til nå har Dagbladet avslørt at Forsvaret har solgt minst åtte tidligere marinefartøy uten å sjekke bakgrunnen til kjøperne. Sju av dem har havnet i paramilitære selskaper i Nigeria. Faksimile: Dagbladet 14. juli 2014. Vis mer

Fra før av har både Utenriksdepartementet og Forsvaret igangsatt intern granskning av fartøysalget. I tillegg har Forsvaret kalt inn eksterne granskere i det internasjonale revisjonsselskapet PricewaterhouseCoopers (PwC) for å gjennomgå saken. Også Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite har varslet at saken vil bli et tema.

Forsvaret ønsker ikke å kommentere saken ytterligere mens granskningen pågår.

- Norge har et av verdens strengeste eksportkontrollregelverk. Selv om regelverket er solid, vil vi se nærmere på hvordan vi kan gjøre det enklere for Forsvaret å praktisere det på best mulig måte for å unngå liknende situasjoner i fremtiden, sier Utenriksdepartementets pressetalsmann Eskil Grendahl Sivertsen til Dagbladet.

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

LES OGSÅ:
Norske krigsskip havnet i Nigeria
Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (pluss)
Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på
Støre legger ansvare på britiske myndigheter
Ber britene holde tilbake KNM «Horten»
Forsvaret hevder skipene har britiske flagg. Men de ble aldri registrert
Nå seiler også KNM «Horten» uten flagg og registrering
Solgte kystvaktskip til omstridt sør-afrikansk våpeneksportør
Støre mener Norge har et av verdens strengeste eksportregelverk
- Nå må Børge Brende på banen
Kontrollkomiteen vil granske Forsvarets båtsalg
Han fikk kjøpe norsk krigsskip til borgerkrigen i Libya
Nekter for å ha kjent til Libya-kontrakt
Forsvaret innleder full ekstern granskning etter krigsskip-avsløringene
Tollvesenet slo alarm om Forsvarets krigsskipssalg
Også Tollvesenet skal granske Forsvarets båtsalg
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria