«Oh my God! Er du helt dum, eller?»

Saksbehandleren til NAV-klienten. Her er lesernes egne historier.

ENORM RESPONS: John Rasmussens artikkel i Magasinet har skapt en bølge av reaksjoner fra norske NAV-brukere. Foto: Morten Holm / NTB Scanpix
ENORM RESPONS: John Rasmussens artikkel i Magasinet har skapt en bølge av reaksjoner fra norske NAV-brukere. Foto: Morten Holm / NTB ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I kjølvannet av John Rasmussens historie i Magasinet, har Dagbladet mottatt over 300 e-poster fra lesere som vil dele sine NAV-opplevelser. De fleste er negative.

Har vakt vemmelse
Det var i lørdagens utgave av Magasinet at Rasmussen (38), journalist i Dagbladet, fortalte om hvordan han - dødssyk av kreft - møtte liten eller ingen forståelse hos NAV. Historien ble på lørdag delt nær 15 000 ganger på sosiale medier, og den er lest over 200 000 ganger på nett, Ipad og mobil.

I 10 måneder forsøkte Rasmussen forgjeves å få en saksbehandler i tale. Samtidig raste småbarnsfamiliens økonomi sammen som en følge av manglende utbetaling av sykepenger.

Ledende politikere, som arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap), Høyres sosialpolitiske talsmann Torbjørn Røe Isaksen og Fremskrittspartiets Robert Eriksson, har alle reagert med vemmelse på Rasmussens fortelling.

Sterke vitnemål
Dagbladet har gjennom helga oppfordret våre lesere til å komme med sine NAV-historier. Responsen har vært enorm.

«Jeg kunne filleriste arbeidsministeren som er sjokkert over behandlingen som var beskrevet i helgas Dagblad. (...) Jeg bor i Bergen, er alvorlig kreftsyk med forventet kort levetid, og er ikke overrasket», skriver en kvinnelig NAV-bruker.

«Jeg holdt på å gå personlig konkurs, måtte låne penger av venner og familie, levde på sultegrensen og utviklet vitaminmangel og høyt blodtrykk og var til slutt så medtatt at jeg til nå ikke har klart å komme tilbake i arbeid. Måtte kvitte meg med firmaet mitt» opplyser en annen.

«Jeg tror nok at jeg kan fortelle en like sterk historie, men har ikke energi til det. Jeg har ikke blitt frisk nok. Jeg vet at helsen ville vært bedre uten den behandlingen NAV har gitt», opplyser en kvinne.

- Oh my God!
En «forbannet eks.-NAV-ansatt» forteller fra innsida av systemet:

«Etter et år inne i NAV-systemet som ansatt så skjønner jeg jo hvorfor det ble slik. Det hele handler om budsjetter, og menneskelige hensyn blir ikke tatt. Jeg ble forferdet over den kyniske saksgangen og totalt fravær av empati hos saksbehandlerne.»

Mange av brukerne er da også oppgitt over den dårlige servicen de møter.

«Fyren på NAV satt og hånflirte og lurte på om jeg ikke hadde foreldre eller noen andre som kunne låne meg penger til åtte nye uker hadde gått», skriver en kvinne.

«Våren 2012 sa jeg til min saksbehandler på NAV at jeg ville studere. - Det tror jeg ikke du klarer, så det vil jeg ikke anbefale deg», var svaret én annen dame ble møtt med.

Fra en annen kant av landet:

«En mannlig saksbehandler tok imot min samtale. (...) Det ble dårlig telefonlinje, og jeg hørte ikke hva han fortsatte å si, så jeg bad om å gjenta det. Da svarte han: - Oh my God!!! Er du helt dum, eller? Jeg ble helt satt ut, fikk ikke fram et ord og la på.»

Kjenner seg igjen
«NAV er blitt en kultur der man antar at brukeren er ute etter å svindle til seg så mye som mulig», skriver en kvinne.

«Når jeg leser om John Rasmussens opplevelse av NAV er det litt som om jeg selv har skrevet det jeg leser», melder en annen, og fortsetter:

«Umulig å få tak i saksbehandleren da de alltid sitter opptatt eller er ute, jeg mailer, men får ikke svar - da jeg har fått ny saksbehandler uten at de har informert meg om det. Kunne ikke få snakke med saksbehandler uten avtale - som jeg ikke får avtalt, fordi jeg ikke treffer saksbehandler på telefon, og jeg heller ikke kan få mailadressen til vedkommende.»

Skjemavelde
Å manøvrere i byråkratiet er ikke alltid like enkelt:

«Måtte spørre om det var forbudt å bli gravid med arbeidsgiver, da, om jeg skulle ha skrevet at det var postmannen som var far til barnet? Nå er det sånn at jeg er ansatt i et firma der mannen min er arbeidsgiver, det er ingen flere som jobber i firmaet, hvem skal da skrive under? Nei, det visste ikke hun på NAV. Ja, så her sitter man, blakk som ei kirkerotte.»

Fra en annen kvinne:

«Sendte inn alle nødvendige papirer, og fikk brev tilbake om at de hadde mottatt alt nødvendig, og at maks behandlingstid var fire måneder. Etter maaaaaange purringer fikk jeg avslag etter 32 (!) måneder. Grunn: saken var foreldet!»

«Jeg svarer at det står skrevet at det HASTER på den. Dette benekter de, jeg gir meg ikke, for jeg så han skrev det!!! Vedkommende henter fram min søknad og sier at det var ikke så lett for dem å vite, for HASTER stod for langt ned på siden», heter det i ett vitnesbyrd.

«NAV har de siste to årene bedt meg søke på diverse ytelser cirka 20 ganger. Veldig mange av de søknadene har NAV selv fylt ut. Alt er avslått», forklarer en kvinne.

Vil takke NAV
Flere benytter også anledningen til å skrive om sine positive opplevelser med NAV:

«Vil bare si at jeg har fått glimrende hjelp av NAV kundesenter! Kom igjennom med en gang, og fikk hyggelig og god hjelp. Synes NAV har gjort mange gode tiltak siste tiden og er i ferd med å forbedre mange ting», opplyser en person.

«Jeg har også vært syk veldig lenge. Snart to år og det ser ut til at det tar ennå lengre tid. Men jeg har bare positive ting å si om mitt møte med NAV. Oppfølgingen har vært helt topp helt fra starten. Så jeg er veldig fornøyd. Sier dette for at det er også noen som har et bra møte med NAV», beretter en mann, mens det sitter en annen tilfreds klient i en større by:

 

«Foreløpig er det for mye for meg å arbeide 100 prosent ved mitt faste arbeidssted, men 50 prosent med mulighet for å drive med eget firma når helsa tillater det, har vært livreddende. Derfor vil jeg takke dere, NAV. Ikke alle brukere er misfornøyde, og dere var med på å redde livet mitt.»