- Øker faren for flykollisjoner

- Adferden til russiske militærfly er absolutt bekymringsfull, sier Norsk Flygerforbund.

ØKT RISIKO: Russiske militærfly som flyr uten varsling om flytraseer og uten bruk av transponder betyr økt risiko for ulykker i lufta. Norsk Flygerforbund er bekymret og mener myndighetene må sikre bedre kommunikasjon mellom sivil og militær luftfart. Bildet viser russiske jagerfly i norsk luftrom da en delegasjon fra det russiske luftforsvaret besøkte Bodø hovedflystasjon i 2003. Nå er det et langt kjøligere forhold mellom NATO-landet Norge og Russland.  
Foto: Luftforsvaret / SCANPIX
ØKT RISIKO: Russiske militærfly som flyr uten varsling om flytraseer og uten bruk av transponder betyr økt risiko for ulykker i lufta. Norsk Flygerforbund er bekymret og mener myndighetene må sikre bedre kommunikasjon mellom sivil og militær luftfart. Bildet viser russiske jagerfly i norsk luftrom da en delegasjon fra det russiske luftforsvaret besøkte Bodø hovedflystasjon i 2003. Nå er det et langt kjøligere forhold mellom NATO-landet Norge og Russland. Foto: Luftforsvaret / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): NATO-sjef Jens Stoltenberg sier i et intervju med Dagbladet at russisk militær aktivitet i lufta er en risiko for sivil trafikk. Årsaken er at de russiske militærflyene ikke varsler sivil luftfart om sine flytrasér, og at de slår av transponderne, det vil si sendere og mottakere som varsler om høyde og avstand til andre militære og sivile fly.

Truer luftsikkerheten For noen dager siden slo Danmarks transportminister Magnus Heunicke alarm.

- Russiske fly som flyr stadig mer nærgående og uten å identifisere seg, truer luftsikkerheten i Europa sa han til den danske avisa Berlingske. Han frykter en alvorlig ulykke. 

Norsk Flygerforbund deler bekymringen.

 - Ja, i aller høyeste grad. At russiske militærfly velger å slå av transponderne, er aboslutt bekymringsfullt, sier lederen i Norsk Flygerforbund, Petter Førde, til Dagbladet.

Økt fare - Flytraséene sivil luftfart bruker, er jo en slags motorvei. Militærfly som ikke opprettholder toveis radarkommunkasjon eller slår av transponderne, gjør det vanskelig for sivil luftfart.

Når man ikke bruker det utstyret som finnes for å varsle andre fly om høyde og avstand, øker det faren for kollisjoner i lufta, sier Førde.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer