ØKT RISIKO: Russiske militærfly som flyr uten varsling om flytraseer og uten bruk av transponder betyr økt risiko for ulykker i lufta. Norsk Flygerforbund er bekymret og mener myndighetene må sikre bedre kommunikasjon mellom sivil og militær luftfart. Bildet viser russiske jagerfly i norsk luftrom da en delegasjon fra det russiske luftforsvaret besøkte Bodø hovedflystasjon i 2003. Nå er det et langt kjøligere forhold mellom NATO-landet Norge og Russland.  
Foto: Luftforsvaret / SCANPIX
ØKT RISIKO: Russiske militærfly som flyr uten varsling om flytraseer og uten bruk av transponder betyr økt risiko for ulykker i lufta. Norsk Flygerforbund er bekymret og mener myndighetene må sikre bedre kommunikasjon mellom sivil og militær luftfart. Bildet viser russiske jagerfly i norsk luftrom da en delegasjon fra det russiske luftforsvaret besøkte Bodø hovedflystasjon i 2003. Nå er det et langt kjøligere forhold mellom NATO-landet Norge og Russland. Foto: Luftforsvaret / SCANPIXVis mer

- Øker faren for flykollisjoner

- Adferden til russiske militærfly er absolutt bekymringsfull, sier Norsk Flygerforbund.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): NATO-sjef Jens Stoltenberg sier i et intervju med Dagbladet at russisk militær aktivitet i lufta er en risiko for sivil trafikk. Årsaken er at de russiske militærflyene ikke varsler sivil luftfart om sine flytrasér, og at de slår av transponderne, det vil si sendere og mottakere som varsler om høyde og avstand til andre militære og sivile fly.

Truer luftsikkerheten For noen dager siden slo Danmarks transportminister Magnus Heunicke alarm.

- Russiske fly som flyr stadig mer nærgående og uten å identifisere seg, truer luftsikkerheten i Europa sa han til den danske avisa Berlingske. Han frykter en alvorlig ulykke. 

Norsk Flygerforbund deler bekymringen.

 - Ja, i aller høyeste grad. At russiske militærfly velger å slå av transponderne, er aboslutt bekymringsfullt, sier lederen i Norsk Flygerforbund, Petter Førde, til Dagbladet.

Økt fare - Flytraséene sivil luftfart bruker, er jo en slags motorvei. Militærfly som ikke opprettholder toveis radarkommunkasjon eller slår av transponderne, gjør det vanskelig for sivil luftfart.

Når man ikke bruker det utstyret som finnes for å varsle andre fly om høyde og avstand, øker det faren for kollisjoner i lufta, sier Førde.

Han forklarer at systemet med transpondere er et slags kommunikasjonssystem som varsler om hvor fly til enhver tid befinner seg. Det kommer opp på skjerm i flyene og hos flygelederne.

Svekket sikkerhet - Dette er et veldig avansert system som hindrer ulykker i lu fta. Hvis man ikke bruker det, svekkes sikkerheten. Det sies at den russiske militære aktiviteten er lavere enn under den kalde krigen. Men den sivile trafikken har økt enormt de siste 30 årene. Det er trygt å fly. Men adferden til de russiske militære flyene svekker sikkerheten, sier Førde.

Han mener luftfartsmyndighetene bør bruke ressurser på bedre koordinering mellom milltær og sivil luftfart.

- De militære flyene oppdager jo de russiske militærflyene, men det er ikke gitt at de rapporterer til sivil luftfart. Her trengs det økte ressurser, sier Førde.

Han sier pilotene ønsker seg bedre kommunikasjon i lufta.

Nye prosedyrer Den danske transportministeren varsler at «nye prosedyrer» skal hindre at danske passasjerfly kolliderer med russiske militærfly.
 
Ifølge det danske samferdselsdepartementet ble dette tatt opp på et møte i sommer mellom det danske Luftfartstilsynet, Naviair (det danske Avinor) og Flyvertaktisk Kommando i det danske forsvaret.

Partene ble enige om mye retningslinjer og et tettere samarbeid som innebærer at danske jagerfly skal fly opp på siden av russiske militærfly og deretter «gi signaler» til flygeleder på bakken.

- Når flygeleder får et slikt signal fra et dansk militærfly, så vil det bety at det også er et russisk militærfly like ved, forklarer visedirektør i det danske Luftfartstilsynet, Jesper Rasmussen, til Berlingske.

På kollisjonskurs Han sier han forstår uroen mange passasjerer kan oppleve når episoder som den fra 3. mars blir kjent.
Denne dagen var det fint flyvær, og turen til Roma så ut som en rutineflyvning for de to danske SAS-pilotene om bord i en Boeing 737 på vei fra Kastrup med 132 passasjerer om bord.

Rett sørvest for Malmö skjedde det som kunne blitt Danmarks verste flyulykke noensinne. Brått ble pilotene varslet av flyveledersentralen i Malmö om at de var på kollisjonskurs med et annet fly.

Rakk å endre kurs Det andre flyet sendte verken ut signaler eller svarte på radioanrop, men en svensk militærradar hadde fanget det opp. Advarselen gjorde at pilotene i SAS-flyet rakk å endre kurs før det fremmede flyet passerte med kun 90 meters avstand, noe som er langt under minimumsavstand på 300 meter.

Det ukjente flyet, som senere viste seg å være et russisk militærfly, kom så nært at de to SAS-pilotene fra cockpit tydelig så de fire propellmotorene og en lang antenne på taket.

Flyet av typen Iljusjin-20M, kunne ikke sees på SAS-flyets eget varslingssystem.

Russlands president Vladimir Putin bekreftet i et intervju med den tyske kringkasteren ARD mandag den økte aktiviteten fra russiske fartøy.

Farlige episoder - Våre øvelser er utelukkende blitt gjort i internasjonalt farvann og luftrom, sa Putin.

Ifølge en ny rapport fra den britiske tenketanken European Leadership Network har det vært nesten 40 farlige episoder med russisk militærfly de første åtte månedene av 2014. Ti av dem har vært skjedd i Norges nærområder.