Økonomi-blad fornærmet kongen

Synes du økonomi-blader er kjedelig lesning? I Thailand er myndighetene uenige: De mener at bladet Far Eastern Economic Review er fornærmende og inneholder upassende språk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Økonomi-tidsskriftet

Far Eastern Economic Review går dårlige tider i møtet i Thailand. Politiet beslagla i dag siste utgave av tidsskriftet Far Eastern Economic Review, fordi det angivelig var fornærmende for landets statsminister Thaksin Shinawatra.

Ordren om å tømme alle utsalgssteder for det anerkjente internasjonale tidsskriftet, som eies av amerikanske Dow Jones Company, ble tatt av landets politisjef, general Sant Suranond.

General Suranond truer med å bøtelegge alle som nekter å gi fra seg sine eksemplarer av tidsskriftet, som ifølge ham inneholder «upassende» språk.

Bakgrunnen for sensuren er en artikkel om det angivelig anstrengte forholdet mellom kong Bhumibol Adulyadej og statsminister Thaksin.

Ifølge tidsskriftet er kongen kraftig irritert på statsministeren, som han ser på som arrogant. Det hevdes også at Thaksin har blandet seg opp i kongefamiliens affærer, ved å ha fo rretningsforbindelse med kronprins Vajiralongkorn.

Misliker kritikk

Thaksin er kjent for å reagere hardt på kritikk fra pressen, og advarte selv for få dager siden Far Eastern Economic Review om rettslig etterspill i forbindelse med en annen artikkel om Thailands turbulente aksjemarked i samme utgave.

- Jeg har alt gitt en gruppe jurister i oppdrag å se på artikkelen. Dersom den inneholder upresis eller grunnløs informasjon, eller sverter landets rykte, vil vi saksøke tidsskriftet, sa Thaksin.

(NTB)