I SVERIGE: Bjørn Kjos møtte blant annet den franske økonomen Thomas Piketty under innspilling av Skavlan i Stockholm i går kveld. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
I SVERIGE: Bjørn Kjos møtte blant annet den franske økonomen Thomas Piketty under innspilling av Skavlan i Stockholm i går kveld. Foto: Anita Arntzen / DagbladetVis mer

Økonomiguruen Thomas Piketty presset Bjørn Kjos om formue

Møttes under innspillingen av «Skavlan» i kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STOCKHOLM (Dagbladet): Etter at den krevende, 11 dager lange pilotstreiken endelig var over denne uka, var Norwegian-sjef Bjørn Kjos i kveld gjest under innspillingen av fredagens «Skavlan».

Her møtte Kjos den franske økonomen Thomas Piketty, som har forsket på utviklingen i ulikheter i inntekt og formue i en rekke land, og er blitt en slags økonomisk superkjendis.

Det er bestselgeren «Le Capital au XXIe siècle», eller «Kapitalismen i det 21. århundret», som virkelig satte Pikettys navn på det økonomiske verdenskartet, og han omtales blant annet som den moderne Karl Marx.

Økonomiske ulikheter Pikettys forskning viser at de rikeste har hatt den raskeste inntektsveksten i de siste tiårene. Han er bekymret for utviklingen av større økonomiske ulikheter og for at en liten klasse av kapitaleiere vil legge beslag på en stadig større del av verdiskapingen.

Etter at Piketty hadde lagt ut om forskningen sin under «Skavlan»-innspillingen, påpekte Bjørn Kjos, at han mener det aller viktigste er å skape jobber.

- Jeg synes man skal akseptere at mennesker som jobber veldig hardt, skal få lønn for det, sa Norwegian-sjefen, som ellers påpekte at han er enig i mange av Pikettys poenger.

- Gi oss et tall Den tidligere piloten påpekte imidlertid at han betaler ti ganger mer skatt enn han har i inntekt, og spurte om den franske økonomens syn på dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Piketty var mer opptatt av hvor mye Norwegian-sjefen har i formue, og prøvde gjentatte ganger å få svar på dette - uten videre hell.

- Det er avhengig av markedet. I det siste har aksjeverdien (til Norwegian, red. anm.) vært negativ, påpekte Kjos.

- Men kan du gi oss et tall, presset Piketty, som til slutt endte med å selv foreslå en formue på en milliard kroner.

Lettet Norwegian-sjefen påpekte at han ikke har noe i mot å betale skatt, og sa til Dagbladet i forkant av innspillingen at han ikke er videre opptatt av penger.

- Jeg tenker aldri på penger. Jeg kjører bare en vanlig bil. Jeg tenker på hvordan Norwegian skal overleve i framtida, sa Kjos på vei til innspillingen i Sverige.

Han er svært lettet over at den svært turbulente streiken endelig ble slutt tidligere denne uka.

- Det er den første, store arbeidskonflikten vi har hatt, sier Kjos til Dagbladet.

Han tror en av grunnene til at frontene ble så steile, er at pilotene er redde for jobbene sine, i en stadig mer turbulent luftfartsbransje.

- I tillegg må vi også ta på oss skylda. Vi har nok ikke vært flinke nok til å få folk til å forstå hva som må gjøres framover for å trygge arbeidsplassene.

Splittelsen Det som nok vakte mest oppsikt, var da Kjos valgte å splitte datterselskapet hvor pilotene er ansatt i tre, et norsk, et svensk og et dansk.

- Det kan høres veldig rart ut, men en av årsakene til at det ble gjort, er at de ba om garantier for å kunne fly mye mer. Nå kan de fly mye mer. De svenske pilotene har mer begrenset adgang til å fly ut av EU når de flyr under en norsk driftlisens.

- Men du skjønner at det kunne bli oppfattet som skittent spill?

- Ja, det kan godt være, men vi har gjort dette på nesten alle stedene, sier Kjos, som betegner luftfartbransjen som «den verste bransjen du kan være i».

- Må vokse Om ti år tror han halvparten av dagens flyselskaper er konkurs eller sammenslått. Han er veldig opptatt av at Norwegian må vokse for å overleve. Det skandinaviske markedet er ikke stort nok.

I HUNDRE: Bjørn Kjos takker ansatte for deres formidable innsats under streiken, og får utlevert en button hvor det står "100% Norwegian". Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
I HUNDRE: Bjørn Kjos takker ansatte for deres formidable innsats under streiken, og får utlevert en button hvor det står "100% Norwegian". Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

- Det er bare de store selskapene som kan ha kostnader som kan møte konkurransen i framtida. Også må du fly langs de større strømmene, og ha baser på de store treffpunktene, for eksempel London og New York. Hvis du har busslinjer fra Oslo og en går til Dokka, legger du ikke hovedbasen sin i Dokka, sier Kjos.

Jo større selskap, jo lavere blir utgiftene per passasjer. Dermed mener Kjos at langdistansebilletter kommer til å bli enda billigere framover. I tillegg vil det bli direkterute mellom flere norske byer og USA. Men han frykter at det kan komme flere konkurrenter på det skandinaviske markedet.

- Vi må være rustet for å møte den konkurransen. Hvis ikke, mister de ansatte jobbene sine. Det må vi tenke på, men det slipper pilotene. De kan bare fly, sier Kjos.

FLYR HØYT: Bjørn Kjos er svært lettet etter at pilotstreiken er over. Nå får han sove om natta igjen også. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
FLYR HØYT: Bjørn Kjos er svært lettet etter at pilotstreiken er over. Nå får han sove om natta igjen også. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer