Hytter og hus: Saltdalsbygg tjente mer i fjor enn de gjorde i 2013 og 2014 tilsammen. Foto: Saltdalsbygg
Hytter og hus: Saltdalsbygg tjente mer i fjor enn de gjorde i 2013 og 2014 tilsammen. Foto: SaltdalsbyggVis mer

Økte omsetningen med 65 prosent på to år

Saltdalsbygg solgte hytter og hus for 375 millioner kroner i fjor. - Det går så det suser, sier Saldalsbygg-sjefen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Nedturen i olje har ikke satt spor hos selgerne av Saltdalshytta, skriver Finansavisen.

- Det går så det suser. På 15 år er vi gått fra å være en manuell snekkerbedrift til å bli helautomatisert. Vi har nå Norges mest moderne industrianlegg for trehusproduksjon. Den største utfordringen er å få tak i nok folk, sier adm. direktør i Saltdalsbygg, Irene Mathilde Skiri, til avisen.

I 2015 endte omsetningen på rundt 375 millioner kroner, opp nesten 30 prosent fra året før og 65 prosent høyere enn 2013-nivået. Resultatet før skatt anslår hun til mellom 35 og 40 millioner kroner, mer enn hele overskuddet i 2013 og 2014 tilsammen.

Hele verdikjeden Saltdalsbygg har nå flere jern i ilden. Konsernet selger byggesett av merkevarene «Saltdalshytta» og «Røroshytta», som også kan tilpasses den enkelte kunde. I tillegg tilbyr de oppsett og ferdigstillelse av hytter til kunder, samt bygger og selger ferdige hytter i hyttegrender. Saltdalsbygg tilbyr også mer eller mindre ferdige løsninger for bolighus under merkevaren «Saltdalshus».

- Vi har gått fra å være en byggesettleverandør til å ta hele verdikjeden, sier Skiri til Finansavisen.

- Vi har en klar vekstambisjon. Vi har vokst mye og skal vokse mer. Vi tilbyr designhytter for folk flest. Vi har god design og gode funksjonelle løsninger. Vi er en industribedrift, og kan tilpasse oss, sier hun.

Vil merkes på husmarkedet Skiri ser ifølge avisen en lys fremtid for hyttemarkedet.

- Vi har i hvert fall ikke merket mye til finanskrisen, og vi ser lyst på fremtiden. Inngangen til 2016 er veldig god, men vi merker at det er mer stille på Sørvestlandet, i form av at det rett og slett er færre henvendelser, forteller Skiri, som vet hvor hun forventer at Saltdalsbygg skal være om fem år.

- Da tenker jeg at vi er blitt en aktør på husmarkedet som merkes. Nå er vi en nykommer. Og så har vi vokst ytterligere på hyttemarkedet, sier hun til Finansavisen.

Flere nyheter: Våren er i anmarsj, og hyttemarkedet koker
Hyttefolk vil ha mer service enn noen gang
Hyttemegler: - Nå er vi litt back in business