AVVISER KRITIKK: Generalsekretær i Idrettsforbundet Inge Andersen sammen med OL-direktør Eli Grimsby, da IOC gjorde det klart at Oslo er formell søkerby til OL i 2022 - sammen med Almaty i Kasakhstan og Beijing i Kina Foto: Denis Balibouse / REUTERS
AVVISER KRITIKK: Generalsekretær i Idrettsforbundet Inge Andersen sammen med OL-direktør Eli Grimsby, da IOC gjorde det klart at Oslo er formell søkerby til OL i 2022 - sammen med Almaty i Kasakhstan og Beijing i Kina Foto: Denis Balibouse / REUTERSVis mer

OL-direktøren avviser kampanje mot barn

- Jeg opplever ikke at vi har mange aktiviteter som retter seg mot barn, sier leder av Oslo 2022, Eli Grimsby.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): OL-direktør Eli Grimsby avviser kritikken som i dag rettes mot OL-kampanjen den midlertidige etaten i Oslo kommune kjører.

SU-leder Nicolas Wilkinson og stortingsrepresentant Snorre Valen (SV) mener OL-etaten med sin stand på Ekebergsletta under Norway Cup denne uka, driver utidig markedsføring mot barn.

Wilkinson tror strategene i OL-etaten har innsett at de ikke makter å snu nei-stemningen. Derfor går de nå løs på barna, mener han.

- Det gjør meg kvalm, og jeg blir sint på vegne av barna som brukes som brikker i dette spillet, sier SU-lederen.

- Det handler ikke bare om standen på Norway Cup med aktiviteter og leker for barn. Det dreier seg om hele retorikken som går på at vi voksne ikke skal snyte barna for et OL, sier Valen.

LES OGSÅ: - De driver hjernevasking av barn, som de håper skal gå hjem og presse sine foreldre til OL-ja

Grimsby sier problemstillingen er relevant å peke på, og understreker at OL-etaten bruker mye tid internt på hvordan de skal formulere budskapet sitt - og hvem det skal rettes mot.

Hun avviser imidlertid kategorisk at Oslo 2022 retter seg spesifikt mot barn.

Nå er de ja til OL-etat - Jeg opplever ikke at vi har mange aktiviteter som har rettet seg mot barn. Og jeg kan ikke svare for andre uttalelser enn jeg har gitt selv. Så jeg synes ikke det er en god beskrivelse at jeg skyver de unge foran meg. Meningsmålinger viser at det er ulik stemning blant de unge, og de eldre. Det har jeg sagt noe om, for jeg mener det er viktig å være åpen om den informasjonen man har. Så kan ikke jeg gå god for eller være enig i alt som har blitt sagt på ja-sida, sier Grimsby.

- Når vi legger våre planer for hvor og hvordan vi ønsker å informere, er vi opptatt av hvilken linje vi skal legge oss på. Så det er vel egentlig et uttrykk for at vi har klart oss ganske godt, nå man på to år bare har klart å finne ett eksempel, sier Grimsby til Dagbladet.

OL-etatens mandat var i utgangspunktet å informere om et OL i Norge, og utarbeide søknaden, uten å argumentere for eller mot. En lokal folkeavstemming i Oslo under stortingsvalget ga et knapt ja til at Oslo kommune skulle søke staten om statsgaranti. Da endret også etatens mandat seg - nå jobber de for et Oslo-OL.

OL-direktøren er usikker på om folk flest har fått med seg akkurat det.

- Fram til folkeavstemningen i fjor, var vi veldig opptatt av at informasjonen vi ga ut skulle være nøytral. Men det er krevende når man samtidig jobber med søknaden til et arrangement som dette. Og man kan spørre seg om det er mulig å presentere informasjon helt objektivt. Nå er vårt mandat å promotere Oslo-OL både nasjonalt og internasjonalt, sier hun.

- Ingen kampanje mot barn - I april 2013 kjørte dere en tegnekonkurranse der alle skolebarn i Oslo kunne tegne sitt drømme-OL, med utstilling i rådhuset. Dette var mens dere fortsatt skulle opptre nøytralt, og lenge før dere en gang visste om dere skulle søke staten om en garanti. Er ikke dette en kampanje rettet mot barn for å skape OL-stemning?

- Vi har sagt nei til mange henvendelser, men tegnekonkurransen var en invitasjon fra Visit Norway som vi sa ja til å bli med på. Jeg synes dette er et relevant spørsmål, og vi må trå varsomt. Spørsmålet om statsgaranti skal avgjøres i Stortinget. Men jeg opplever at vi i liten grad har trukket fram barn. Vi vurderte saken da, og jeg synes tegnekonkurransen var en fin aktivitet å være med i. Jeg har ingenting mot at vi har informasjon som også barn og unge kan ta stilling til, men vi har ikke utarbeidet brosjyrer eller informasjonsmateriell som retter seg mot barn.

- Man kunne tenke seg andre kampanjer dere det spilles mer på det emosjonelle, og som er rettet mot barn, sier Grimsby.

- Er ikke en tegnekonkurranse der alle Oslos skolebarn kan tegne sitt drømme-OL, en emosjonell kampanje rettet mot barn?

- Nei, det var ingen kampanje, det var en aktivitet. Jeg har ikke noe annet svar enn at det var noe vi sa ja til å bli med på. Vi har ingen strategi mot barn og unge, og vi har som sagt ingen informasjon som er rettet mot barn og unge, sier hun.

- Ikke staten som betaler Grimsby mener det eksisterer misforståelser om at OL-etaten er sponset av staten, og gjør det klart at staten ikke bruker penger på ja-sida.

Både Troms Idrettskrets og SU/FpU har søkt Kulturdepartementet om penger til en nei-kampanje - og fått nei.

- Det er Oslo kommune som har bevilget penger til søknadsarbeidet, og det er ikke OL-etaten som har bestemt det - det er basert på et bredt flertall i bystyret. Hadde ja-sida søkt Kulturdepartementet, hadde vi også fått nei, sier hun.