FULLT MULIG: - Med bra forarbeid og innsalg, samt nok kapital i ryggen er det fullt mulig å eksportere norsk øl, sier Sagene Bryggeri-gründer Henning Thoresen. Foto: Finansavisen
FULLT MULIG: - Med bra forarbeid og innsalg, samt nok kapital i ryggen er det fullt mulig å eksportere norsk øl, sier Sagene Bryggeri-gründer Henning Thoresen. Foto: FinansavisenVis mer

Øl-gründer vil bli stor i utlandet

Sagene Bryggeri-gründer Henning Thoresen har solgt seg ut av Sagene Bryggeri. Nå skal han i stedet skape eksportsuksess med et helt nytt norsk øl.

(Finansavisen:) - NOR brygges på rent, norsk vann og har kun norske eiere. Vi skal ta kampen opp mot aktører som Carlsberg og Heineken. Vi skal få norsk øl ut til land som Japan, Kina og USA. Målet er å tidoble det totale norske eksportvolumet av øl innen 2023, proklamerer Henning Thoresen, gründeren av Norsk Øl, som står bak det nye ølet NOR, ifølge Finansavisen.

Målene er med andre ord ikke beskjedne. I fjor ble det importert 43 millioner liter øl til Norge, mens det ifølge Thoresen kun ble eksportert 5 millioner liter. Målet er altså at den totale eksporten skal være 50 millioner liter om fem års tid.

- Med bra forarbeid og innsalg, samt nok kapital i ryggen er det fullt mulig å eksportere norsk øl. Skal man få det til må man også skrike litt høyt og danse på bordet, sier Thoresen til avisen.

NOR er et fatøl med 5 prosent alkohol, og det skal selges via Vinmonopolet og i utlandet. Norsk Øl forhandler nå med ulike bryggerier om en produksjonsavtale, og regner med å lande en avtale i løpet av februar. NOR vil bli lansert i juni.

15 mill. for Sagene-aksjer

Thoresen startet Sagene Bryggeri i 2013. To år senere hadde bryggeriet 70 aksjonærer. Også med Sagene var Thoresens plan å satse på pils, og ta opp kampen med Carlsberg og Heineken.

- Ja, dette var i utgangspunktet mitt mål med Sagene. Min visjon har alltid vært å få norsk øl ut i verden, men de andre eierne ville gå saktere frem enn meg, sier Thoresen.

I fjor høst solgte Thoresen seg ifølge Finansavisen derfor ut av Sagene Bryggeri. Norsk Øl (Thoresen) og Rema Industrier eide 50 prosent hver i Norske Bryggerier, som på sin side eide 43 prosent i Sagene Bryggeri. Denne aksjeposten solgte han til Rema Industrier for 15 millioner kroner.

- De 15 millionene er re-investert i Norsk Øl og NOR, forteller Thoresen, som sammen med familien eier 56 prosent i Norsk Øl i dag. Resten er fordelt på 27 aksjonærer.

- Vi vil være flere, og legger opp til crowd funding. Planen er å hente ytterligere 20 millioner kroner.

Norsk Øl har kjøpt Trondheimsbryggeriet To Tårn, som gikk konkurs i fjor høst. I tillegg er selskapene Norway Jazz Brewery og Jæren Bryggeri etablert i henholdsvis Oslo og Bryne.

Mye reising og smaking

- Dere har planene klare, men hvordan skal dere få NOR og det øvrige ølet ut i verden?

- På onsdag skal vår samarbeidspartner i Japan møte japanske distributører. Vi har sendt masse vareprøver som de skal få smake. I USA er vi i ferd med å kartlegge passende distributører nå. Det blir rett og slett mye reising og smakinger, sier Thoresen til avisen.

- Carlsberg og Heineken omsetter for til sammen 275 milliarder kroner. De selger jo også i Japan, så dette er fullt mulig. Vårt øl skal produseres i Norge, og vi har bedre vann enn dem, fortsetter han.

Andre økonominyheter:
- Markedet har skiftet over i høygir
​Tre meglerhus tar grep