Øl på boks gir rekordsalg

I fjor kjøpte nordmenn seks millioner liter mer øl enn året før . Produsentene mener dette skyldes vellykket innpakning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«I kjøleskapet hjemme er 'e øll» i stadig større kvanta hos nordmenn, ifølge tall fra ACNielsens Markedsrapport som blir presentert i Nationen i dag. Hele seks millioner ekstra kroner brukte vi på øl i butikken i løpet av fjoråret. Tilsammen 143 millioner liter, eller seks milliarder kroner.

Boks-trikset

Nordmenn har lært seg å like lyden av «pssssjj» idet ølen åpnes. Det er den stadig større tilgangen på boksøl som har fått fart på salget. Informasjonsrådgiver Thomas Skjennald i Ringnes sier til Nationen at den nye boksemballasjen har sine økonomiske fordeler for bryggeriene.

Prisene på øl økte med tre prosent i fjor. Selv om boksøl er dyrere enn flaskeøl i butikken, nekter Skjennald for at selve ølet er dyrere på boks enn på flaske.

- Prisen skal i alle fall være den samme som på glass, sier han.

Stort potensiale

Til tross for rekordsalg, tyder tall fra Europa på at nordmenn likevel ikke drikker nok. Skjennald mener potensialet for økt ølsalg i Norge er stort.

- Vi er smådrukne på øl, fastslår Skjenndal og viser til at nordmenn over 18 år drikker 51 liter øl i året, mens tallet ligger på 202, 126 og 125 liter i henholdsvis Tsjekkia, Tyskland og Irland.

Ølsalget er med dette den desidert største varegruppa i varehandelen.

<B>I BOKS</B> Bryggeribransjen klarer å øke salget av øl samtidig som de øker prisene.