Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Olav Søfteland

Navn: Olav Søfteland Alder: 62 Yrke: Veidirektør

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Veidirektør Olav Søfteland bor i Drammen og jobber øst i Oslo. Han pendler helst med tog. Han er sterkt misfornøyd med standarden på lokaltogene; de er for ukomfortable og har ikke nok sitteplasser. På et presseseminar som Samferdelsdepartementet i går avsluttet i Trondheim, tok han til orde for at røykevogna må bør overtas av ham og andre over seksti år.

Her i landet er det verken vær, seksualliv, politikk eller misunnelse som skaper de sterkeste følelsene. Det er samferdsel. Det er privatbilisme kontra kollektivtrafikk, pigger kontra piggfritt, tunnel kontra ferjer, skjerming av myke trafikkanter kontra massebilismens krav. I tillegg er det nå veiprising, reduserte fartsgrenser samt grønt lys for å øke lastebilenes største lengde fra 18,75 meter til 25.25 meter.

Søfteland er veiingeniør fra NTH. Faren var veiarbeider og småbruker på Søfteland to mil sør for Bergen. Olav hadde sommerjobb som asfaltarbeider fra han var 15, avtjente verneplikten i Veidirektoratet og har lært at veier i Norge ikke blir til av seg selv mens du går. Som krig er for viktig til å overlates til generalene, er vi noen som mener at samferdsel er for viktig til å overlates til veiingeniørene.

Vi er noen som mener at den største tabben i norsk samferdselspolitikk er at man har tillatt å flytte frakttrafikken fra skip og jernbane til lastebiler, stadig større og kraftigere trailere som nå altså skal bli sju meter lenger, om Søfteland får det som han vil. Han bryr seg ikke om direktiver fra EU, som fastslår at slike vogntog er en fare for trafikksikkerheten, eller innvendinger fra NSB Gods, som hevder at dette vil rive bort grunnlaget for godstog i Norge.

I motsetning til bilorganisasjonene, mener vi forslaget til veiprising - som betyr et gebyr på opptil 80 kroner for å kjøre inn og ut av de største byene i rushtida - kan ha sine positive sider. Men vi ser også at det kan skape umulige forhold for f.eks. småbarnsforeldre som skal bringe og hente barn i tillegg til å passe en jobb.

Veidirektøren beskrives som en superbyråkrat som har gjort hva Kjell Opseth og andre politiske foresatte har bestemt. Han er opptatt av detaljer; derfor husker han ikke bare 41.3 - fetter Sigmund Søftelands pers på 500 meteren - men alle andre skøytetider fra forna da'r.