TJENER GODT: Olav Thon Eiendomsselskap melder om et totalresultat på 802 millioner kroner i 4. kvartal 2018. Foto: Håkon Sæbø/Finansavisen
TJENER GODT: Olav Thon Eiendomsselskap melder om et totalresultat på 802 millioner kroner i 4. kvartal 2018. Foto: Håkon Sæbø/FinansavisenVis mer

Dobler utbytte

Olav Thon svekker bunnlinjen

(Hegnar.no:) Olav Thon Eiendomsselskap melder om et totalresultat på 802 millioner kroner i 4. kvartal 2018, mot 941 millioner kroner i samme periode året før.

Resultat per aksje ble 8 kroner, mot 9 kroner ved samme korsvei i fjor.

Resultatet før skatt ble 654 millioner kroner, sammenlignet med 861 millioner kroner i fjor.

Driftsresultatet ble 982 millioner kroner, mot 993 millioner kroner året før.

Netto leieinntekter beløp seg til 636 millioner kroner, sammenlignet med 642 millioner kroner i 4. kvartal 2017.

Hele 2018

Foreløpig resultat før skatter for hele 2018 ble 2,9 milliarder kroner, hvorav ca. 1 milliard kroner kommer fra verdiøkning på eiendomsporteføljen og inngåtte fastrenteavtaler.

I 2018 ble resultatet før skatter og verdiendringene på 1,9 milliarder kroner, en økning på 6 prosent fra foregående år.

- Vi er godt fornøyd med å presentere et solid resultat også i 2018, på tross av at markedssituasjonen for vårt største eiendomssegment kjøpesenter ble svekket. Omsetningsveksten i kjøpesentrene som eies av konsernet var ca. 2 % på sammenlignbart areal, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre, ifølge en pressemelding.

Dobler utbytte

Styret har valgt å foreslå et utbytte for 2018 med 4,40 kroner per aksje, mot 2,20 kroner for 2017. Selskapet vil innenfor rammen av en forsiktig utbyttepolitikk i tiden fremover ha en ambisjon om å gi aksjonærene et noe høyere utbytte enn tidligere.

Konsernets netto investeringer i 4. kvartal var 398 millioner kroner. Totale investeringer i 2018 var 1.305 millioner kroner.

- Det forventes en god vekst i norsk økonomi fremover. I kontormarkedet i Oslo-området faller ledigheten, og leieprisene viser en positiv utvikling. Forskjellen mellom de ulike kjøpesentrene synes å være noe økende, og vi har videreutviklet kjøpesenterporteføljen for å møte konkurransen fra netthandel og nye forbrukertrender. Alt i alt mener vi at det er grunn til å være optimistiske med tanke på 2019, sier Sperre.

Les mer i rapporten her

Andre økonominyheter:
- Blir neppe noen markedsdriver
Navamedic gjør helomvending