FORTVILET: Ole Tveit Stenseth (21) fikk ikke være med Qatar Airways hjem fra New Delhi fordi han kastet opp på flyets toalett. Foto: Privat
FORTVILET: Ole Tveit Stenseth (21) fikk ikke være med Qatar Airways hjem fra New Delhi fordi han kastet opp på flyets toalett. Foto: PrivatVis mer

Ole (21) kastet opp i flyets do: - Jeg ble kastet av og sitter fortapt i India uten penger

Slik gikk turen med «verdens beste flyselskap».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ole Tveit Stenseth (21) har i to dager sittet fortvilet i Indias hovedstad New Delhi og ikke visst helt hva han skal gjøre.

Dagbladet snakket med ham onsdag kveld. Han befant seg da på et gjestehus ved flyplassen - uten mulighet til å komme seg hjem.

Bakgrunnen for dette var ifølge Ole selv:

- Jeg hadde gått ombord på flyet fra India og hjem da jeg følte at gårsdagens curry rørte på seg i magen, og kastet opp i toalettet på flyet. Dette er ting som skjer hele tiden i India, så jeg drakk litt vann, frisket meg opp og følte meg helt fin. Dette forklarte jeg til personalet, som ble litt bekymret, sier han til Dagbladet.

Kastet av - Plutselig, rett før take-off, ble det erklært over høyttaleranlegget at jeg var for syk til å være med flyet - på bakgrunn av en diagnose som var stilt av en flyplasslege som jeg verken har sett eller blitt undersøkt hos.

21-åringen forteller at han ble hentet ut av flyet og lovet at han skulle få bli med på neste fly til Oslo.

- Jeg følte meg allerede bra men valgte å føye meg. Det neste som skjedde var at jeg ble plassert i en rullestol et lite hjørne av flyplassen i tre hele timer før de kom med bagasjen min og en beskjed om at hvis jeg ville fly hjem måtte jeg betale 8000,- for en ny billett, sier Stenseth.

Men det var et nytt problem.

Ingen svar - Kortet mitt hadde knekt to dager tidligere, og er ikke brukbart. Qatar Airways kunne verken hjelpe meg med å komme på Internett, få låne en telefon eller skaffe noe vann å drikke. Kapteinene på flyet ga meg til slutt noen euro og dollar fordi de synes synd på meg da jeg ble kastet ut, sier Stenseth.

Både Ole og moren hans hadde forsøkte å kontakte flyselskapet flere ganger, fortalte Ole til dagbladet på onsdag, men uten videre hell.

- Dama som jeg endelig fikk ringt etter på kontoret bare la på telefonen, og etter det har jeg ikke fått kontakt med en eneste representant fra selskapet. Jeg opplevde å bli lovt som det var en selvfølgelighet at jeg skulle få fly på neste flyvning, og etterpå nektet de å snakke med meg, sier en fortvilet 21-åring fra Skien.

Dabladet har i dag snakket med moren til Ole, som sier at sønnen fortsatt befinner seg i India, men at han reiser hjem til Norge i natt. Flyseskapet har, ifølge moren, ikke dekket eller hjulpet ham med den nye billetten.

Verdens beste Qatar Airways ble grunnlagt etter initiativ fra kongefamilien i Qatar i 1993, og er det nasjonale flyselskapet i det styrtrike oljelandet.

Med base i Doha er Qatar Airways et av bare seks flyselskaper i verden som har fått fem stjerner av det uavhengige byrået Skytrax, som vurderer service og kvalitet.

Selskapet var ifølge Skytrax verdens beste flyselskap i 2011.

Det er uklart om Ole (21) er enig i den vurderingen.

Dagbladet kontaktet Qatar Airways onsdag kveld. I går svarte selskapet at de skulle se på saken og komme med en kommentar. I dag svarer selskapet følgende i en epost:

- Dessverre kan vi ikke kommentere enkelte passasjer. Normalt vil  Qatar Airways alltid følge internasjonale regler om hvordan man skal behandle de syke flypassasjerene. Det betyr at vi alltid følger anbefalingene fra medisinske eksperter, både for å sikre sikkerheten til de syke passasjeren, men også for de andre passasjerene om bord i flyet.

LUKSUS: Qatar Airways er ansett som et av verdens beste flyselskap. Ole (21) fra Skien er ikke helt enig i den vurderingen. Foto: AP / NTB scanpix
LUKSUS: Qatar Airways er ansett som et av verdens beste flyselskap. Ole (21) fra Skien er ikke helt enig i den vurderingen. Foto: AP / NTB scanpix Vis mer