Olje drev i land på danske øyer

Olje er drevet i land på de to danske øyene Bogø og Farø, etter gårsdagens oljeutslipp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det dreier seg om en forholdsvis mindre mengde, men jeg kan ikke på et nåværende tidspunkt gi nærmere detaljer, sier orlogskaptein Kim Møller Petersen ved Det danske sjøforsvarets operative kommando, SOK.

Oljesølet kommer etter at tankskipet «Baltic Carrier» i går kolliderte med et annet fartøy lengst vest i Østersjøen.

De to øyene Bogø og Farø ligger innerst i sundet mellom de store øyene Møn og Falster.

- Det verste er det som kan skje med fuglene, dyrene og kanskje også fiskene, sa Laila Jensen fra landsbyen Moseby på Falster. -Dette kan bli riktig stygt, men beredskapsfolkene gjør jo alt de kan, tilføyde hennes nabo Grethe Wulff.

Kollisjon

«Baltic Carrier» er på 35.000 tonn, registrert på Marshall-øyene og bygd i fjor etter en moderne konstruksjon med dobbelt skrog. Tankeren kolliderte natt til torsdag med bulkskipet «Tern», som er Kypros-registrert og har et deplassement på 20.000 tonn.

«Tern» var på vei fra Cuba til Latvia med en last sukker om bord, da den kolliderte med «Baltic Carrier» i den såkalte Kadetrennen. «Baltic Carrier» kom fra Estland og skulle til Göteborg, lastet med 30.000 tonn fyringsolje.

Kollisjonen skjedde om lag klokken 00.30 norsk tid natt til i går i Kadetrennen, det tranger farvannet mellom Falster og det nordtyske fastlandet, som hvert år passeres av rundt 55.000 skip og dermed hører til verdens mest trafikkerte farvann. Kollisjonsstedet ligger rundt 30 kilometer sør for sørspissen av Møn.

Truet

Danske myndigheter frykter både for fiskebestanden og for titusenvis av svaner, ender og gjess som søker til området der det ifølge danske myndigheter hadde rent ut minst 1.900 tonn olje. Dårlig vær med sterk vind og høy sjø hindret torsdag arbeidet med å legge ut lenser for å holde oljen under kontroll.

Etter planen skulle spesialister allerede fredag gjøre et forsøk på å berge «Baltic Carrier». Skipsfartsmyndighetene kjenner foreløpig ikke årsaken til at de to skipene kolliderte, men tror kollisjonen kan skyldes menneskelig svikt.

(NTB-Ritzau-DPA)

LEKKER OLJE: Oljetankeren «Baltic Carrier» har et gapende hull i siden etter kollisjonen natt til i går. Opp mot 1.900 tonn olje lekket ut og truer de danske øyene Falster og Møn.