Olje-sprekk til 18 milliarder

STAVANGER (Dagbladet): Oljeselskapene kan skilte med gigantoverskridelser som er Statsbygg verdig. Sju utbyggingsprosjekter offshore har hatt en samlet budsjettsprekk på nesten 18 milliarder kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går la Hydro fram sjokktall for Visund-feltet, som nå har overskridelser på 2,9 milliarder kroner.

- Vi skulle svært gjerne sett at denne utbyggingen ble løst på en bedre måte, sier informasjonssjef Per Wiggo Richardsen i Norsk Hydro.

Ifølge ham skyldes overskridelsene at selve plattformen kostet mer å bygge, at brønnboringen ble dyrere og at oppkoblingen av havbunnsinstallasjoner ble forsinket.

Visund-sprekken er bare toppen av oljeberget. Statoil, Norsk Hydro, Saga og Esso sliter med overskridelser på til sammen 17,8 milliarder kroner på prosjekter som er startet de tre siste årene.

Vil ha forklaring

Beløpet er over dobbelt så stort som Mongstad-sluket på 80-tallet. Det tilsvarer de samlede overskridelsene på Gardermobanen, Slottet og Rikshospitalet fire ganger.

Overoptimisme og uventet høyt press i industrien har vært blant årsakene til de stygge tallene. Men nå vil olje- og energiminister Marit Arnstad ha en skikkelig forklaring.

I disse dager krever Investeringsutvalget, som Arnstad har satt ned, et svar fra operatørene på hvorfor det har gått så galt. Utvalget skal komme med sine konklusjoner etter nyttår.

Jevnt og trutt

Meldinger om budsjettsprekk for prosjekter i Nordsjøen og Norskehavet har kommet jevnt og trutt de siste årene. Men til tross for de høye beløpene, har offshoreskandalene kommet i skyggen av statlige prosjekter på fastlandet. Dette til tross for at oljeutbygging i stor grad er statlig finansiert.

- Det er store kostnadsoverskridelser i Nordsjøen, som dessverre får liten oppmerksomhet, mener BI-professor Øystein Noreng.

Overskridelsene på Statoils Åsgard-utbygging er oppe i nesten åtte milliarder. Men den kanskje største skandalen er likevel produksjonsskipet Balder, som Smedvig bygger for Esso. Skipet ligger an til å bli tre milliarder kroner dyrere enn først beregnet, og flere år forsinket. Esso og Smedvig har saksøkt hverandre, og oljeselskapet krever Smedvig for ikke mindre enn fire milliarder kroner. Rettssaken kommer neppe opp før i år 2000.