Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Oljekatastrofe truer svenskekysten

Oljelukta hang tungt over kysten av Skåne i dag. Utslipp fra det forliste kinesiske skipet «Fu Shan Hai» har nådd strendene langs svenskekysten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Greenpeace krever tiltak for å sikre den sårbare Østersjøen. Olje fra «Fu Shan Hai» drev i dag land ved Borrby på kysten av Skåne. Så langt er en strekning på flere kilometer mellom Borrby strand og Sandhammaren tilgriset av olje, mens ytterligere 45 tonn olje driver inn mot den lange sandstranden i Borrby. Over hele området, selv et godt stykke inne på land, lå det en tung oljestank.

- Oljen er på vei mot Kåseberga og inn mot Ystad, opplyser branninspektør Thomas Hermannson til det svenske nyhetsbyrået TT.

Ute i sjøen, ca. 200 meter fra stranden, jobbet seks oppryddingsfartøy med å fange opp oljen i sjøen. Flere hjelpemannskaper var på vei til området, deriblant rundt 80 sivilarbeidere fra Rädningsverket. Også mange frivillige skal ha meldt seg til oppryddingen.

Det lekker stadig

I morges ble det observert olje i sjøen mellom to og fire kilometer utenfor kysten av Skåne, og mannskaper på land la ut lenser for å beskytte strendene mellom Skillinge og Sandhammaren.

- Flyet som var oppe i natt, beregnet at det lå om lag 90 tonn og fløt på vannet, opplyser Kenneth Abrahamson ved den svenske Kustbevakningen.

- Vi vet ikke om all oljen kommer til å lekke ut av fartøyet eller eksakt hvordan skadene ser ut. Men det lekker ennå, sier Abrahamson.

Myndighetene anslår at fartøyene hittil har klart å hente opp mellom 500 og 600 av de 1.700 tonnene som var om bord da skipet sank. Det danske sjøforsvaret har startet undersøkelser av det forliste fartøyet. Ved hjelp av et fjernstyrt undervannskamera forsøkte man å finne ut hvor mye olje som er igjen i skipet og hvor lekkasjen er lokalisert.

Skarp kritikk

Miljøvernorganisasjonen Greenpeace anklaget tirsdag politikerne for å ha vært passive i spørsmålet om beskyttelse av havmiljøene, og krever nå at Østersjøen skal utnevnes til et ekstra sårbart havområdet, slik at man verner både de mange fiskeartene og fuglene som overvintrer i området.

Organisasjonen forlanger at forbudet mot torskefiske i Østersjøen må forlenges. I dag er det innført stans i torskefiske mellom april og september. Greenpeace mener dette er altfor kort tid til at torskestammen kan bli sterk nok igjen.

- Truslene mot Østersjøen er mange. Dessverre tar ingen av regjeringene ansvar, uttalte Lennart Dahlhus, som er generalsekretær i Greenpeace i de nordiske landene.

«Fu Shan Hai» ligger på 70 meters dyp mellom den danske øya Bornholm og den svenske sørkysten. Skipet hadde også 60 000 tonn kaliumkarbonat om bord, men dette løser seg raskt opp i vann og skal ifølge marinbiologer ikke utgjøre noen fare for miljøet.

Ironi

Ironisk nok havarerte skipet samtidig som svenske og danske myndigheter skulle avholde felles øvelser på oljeberedskap. Istedenfor øvelser ble det tøff virkelighet.

- Øvelsen måtte innstilles fordi alle fartøyer var opptatt, sier Anders Gelderman, presseansvarlig ved den svenske Kustbevakningen.

Både ledelsen for Kustbevakningen og det danske Søvernets operative kommando var for øvrig fornøyd med samarbeidet så langt. Danske og svenske opprydningsfartøy arbeider side ved side, og rutinene er fastlagt og innøvde gjennom mange år, blir det opplyst.

(NTB)

TIL OVERFLATEN:</B> Oljen fra det kinesiske skipet bobler opp til overflaten og driver inn mot kysten av Skåne. Ingen vet ennå hvor hardt kyststripen vil bli rammet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media