DYR BENSIN: Lena Fixdal (46) har merket seg at bensinen er billigst søndag og tidlig mandag. Hun bruker bilen mye i jobben og liker dårlig de høye prisene på drivstoff i Norge: - Grensa er nådd, mener Fixdal.                                                             Foto: Christian Roth Christensen
DYR BENSIN: Lena Fixdal (46) har merket seg at bensinen er billigst søndag og tidlig mandag. Hun bruker bilen mye i jobben og liker dårlig de høye prisene på drivstoff i Norge: - Grensa er nådd, mener Fixdal. Foto: Christian Roth ChristensenVis mer

Oljekrangelen: Fem grunner til høy bensinpris og lav oljepris

Trass i lav oljepris, skrur norske bensinstasjoner opp bensinprisene hver mandag. Professor mener staten må gripe inn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Det er lite konkurranse på bensinmarkedet. Hvis alle bestemmer seg for at prisen ikke skal ned, så går den ikke ned, sier Erna Solberg til Dagbladet.  

Professor i bedriftsøkonomi ved NHH, Øystein Foros, har over lengre tid analysert bensinprismarkedet i Norge og Sverige. Han mener økt konkurranse ville ført til lavere bensinpris, og trekker særlig fram prisøkningen hver mandag:

- Hver mandag skrur bensinstasjonene opp prisene. Så lenge alle gjør det samme, så kan de fortsette med dette uten å tape konkurransen. Dette kan igjen hindre at prisene ikke går ned over tid, sier Foros, og legger til:

- Dette er et særnorsk fenomen.

Lav oljepris, høy bensinpris Mandag kveld kostet et fat nordsjøolje 49,40 dollar. Ifølge DN og finansnettstedet Marketwatch er dette første gang siden januar at nordsjøoljen ligger på under 50 dollar fatet. For ganske nøyaktig ett år siden var prisen dobbelt så høy, og lå på 105 dollar fatet.

Men fallet har ikke gitt nevneverdig utslag på bensinprisen.

I starten av juni kosta det rekordhøye 16,17 kroner for en liter bensin på Statoil. Snittprisen i juli 2014 var 15,3 kroner, mens den i juni i år lå på 14.7 kroner, ifølge SSB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Økte marginer Professor Foros trekker fram følgende punkter for å forklare hvorfor bensinprisen holder seg stabilt høyt, mens oljeprisen faller:

FIRMABIL: Siden han kjører firmabil, sjekker ikke Jurek Slusarky (40) bensinprisene så hyppig. - Men de er veldig viktige for firmaet, sier Slusarky, som jobber for et polsk firma. Foto: Christian Roth Christensen
FIRMABIL: Siden han kjører firmabil, sjekker ikke Jurek Slusarky (40) bensinprisene så hyppig. - Men de er veldig viktige for firmaet, sier Slusarky, som jobber for et polsk firma. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer

1. Lav konkurranse og priskoordinering fører til økte priser hver mandag

2. Bensinkjedene har økt sine marginer

3. Innkjøpspris for bensin følger ikke nødvendigvis utviklingen til oljeprisen, men varierer på grunn av raffinerikapasitet og andre faktorer

Svak krone I tillegg påpeker Foros at selv om norske avgifter fører til dyr bensin, så ligger disse avgiftene fast. Dermed kan de ikke forklare at avstanden mellom bensin- og oljepris øker.

Oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea framhever ytterligere to faktorer for å forklare ubalansen:

4. Lavere oljepris gir en svakere krone, noe som igjen gjør en høyere innkjøpspris for bensinkjedene.

5. Økt bensinetterspørsel i USA har ført til økt import fra Europa, noe som har gjort at prisene her går opp.

-LITE KONKURRANSE: Statsminister Erna Solberg mner det er lite konkurranse på bensinmarkedet, men påpeker at høy bensinpris også er positivt for miljøet. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
-LITE KONKURRANSE: Statsminister Erna Solberg mner det er lite konkurranse på bensinmarkedet, men påpeker at høy bensinpris også er positivt for miljøet. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

- At prisene går opp hver mandag, er litt spesielt. Jeg kjenner ikke godt nok til bakgrunnen for dette, men det er et system som ikke nødvendigvis trenger å være der for alltid. Det er i så fall noe myndighetene må ta tak i, sier Saltvedt.

- Lite konkurranse Selv om Erna Solberg sier det er lite konkurranse på markedet, vil hun ikke slå fast at det er for lite:

- Det har vært diskutert, men jeg kan ikke konstatere det. Det er opp til konkurransemyndighetene å vurdere slike spørsmål.

Solberg påpeker at høy bensinpris også har en viktig funksjon:  

- En høy bensinpris fører til mer energieffektive biler, og forbruket blir mer fornuftig.

- Vær nådeløse Professor Foros etterlyser tiltak fra stat og konkurransetilsyn:

- Konkurransetilsynet har hele tiden sagt at de ikke kan bevise at mandagssystemet er konkurranseskadelig. Men de kan jo snu på det, og be selskapene bevise at systemet er bra for konkurransen på markedet.

Et varslet kutt i drivstoffavgifter gjorde at Siv Jensen i desember kalte inn bensinkjedene for å formidle forventningen om at bensin- og dieselprisen også burde gå ned.

-SPESIELT: Oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea mener det er litt spesielt at kjedene setter opp bensinprisen hver mandag. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
-SPESIELT: Oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea mener det er litt spesielt at kjedene setter opp bensinprisen hver mandag. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Forbrukerne må følge med, vær nådeløse, sa Jensen til DN etter møtet.

På grunn av ferieavvikling kunne ikke Konkurransetilsynet kommentere prisjusteringene på mandager konkret, men presiserer at de følger tett med på situasjonen i markedet.

- Nylig konkluderte vi eksempelvis med at ST1 måtte selge alle sine stasjoner for å kunne kjøpe de norske shell-stasjonene. Det fører til at konkurransen opprettholdes, sier rådgiver i Konkurransetilsynet, Eivind Campbell Lillesveen.

- Ville ikke tjent penger De største norske bensinkjedene som Statoil, Esso, YX, Shell og Best er organisert i Virke KBS. Virke KBS-direktør Torstein Schroeder forklarer prishoppet på mandager på følgende måte:

- Prisene blir korrigert etter helgen fordi prisene har falt så mye gjennom uka. Dette på grunn av konkurransesituasjonen fra uke til uke. Dette gjenspeiles også i Konkurransetilsynets rapport for 2014. Uten en ukentlig mandagsøkning ville ikke kjedene tjent penger på salg av drivstoff.

Schroeder er ikke enig i at selskapene har økt marginene.

- Det er ingen signifikante økninger i marginene. Avgiftene er totalt sett uendret, noe som ikke innbyr til reduksjon i prisene mot tidligere. Dette er en problemstilling den sittende regjering bør se nærmere på.

ETTERLYSER TILTAK: Professor i bedriftsøkonomi ved NHH, Øystein Foros, mener Konkurransetilsynet må sette krav. Foto: NHH
ETTERLYSER TILTAK: Professor i bedriftsøkonomi ved NHH, Øystein Foros, mener Konkurransetilsynet må sette krav. Foto: NHH Vis mer

- Har ikke bensinkjedene et ansvar for å sørge for et rimelig prisnivå på drivstoff i forhold til oljeprisen?
- Drivstoffprisen settes på bakgrunn av en rekke faktorer, og bensinstasjoner har innflytelse på få av dem, svarer Schroeder.

- IKKE ØKT MARGIN: Virke KBS-direktør Torstein Schroeder mener prisnivået er nødvendig for at kjedene skal tjene penger. Foto: Virke
- IKKE ØKT MARGIN: Virke KBS-direktør Torstein Schroeder mener prisnivået er nødvendig for at kjedene skal tjene penger. Foto: Virke Vis mer