BØYD: Dette bøyde hydraulikkoljerøret kan gi mange svar på brannkatastrofen på «Scandinavian Star», blant annet om brannene var en omfattende sabotasjeaksjon. Foto: Politiet
BØYD: Dette bøyde hydraulikkoljerøret kan gi mange svar på brannkatastrofen på «Scandinavian Star», blant annet om brannene var en omfattende sabotasjeaksjon. Foto: PolitietVis mer

Oljerøret som kan løse branngåten

Dette hydraulikkoljerøret kan langt på vei løse branngåten på «Scandinavian Star» og gi svar på om det skjedde en omfattende sabotasjeaksjon på skipet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politioverbetjent Terje Dahl leder etterforskningsgruppa for ««Scandinavian Star»»-brannen ved Oslo politidistrikt. Han bekrefter at brannen som oppsto ved hydraulikkrøret er ett av de to hovedsporene i etterforskningen.

Voldsom brann Det er i 14-15-tida den 7. april 1990, og brannherjede «Scandinavian Star» er på slep inn mot Lysekil. Hovedbrannen, som startet 12 timer tidligere, er slokket.

Plutselig utløses et nytt branninferno om bord på det såkalte Ybordekket ved 300-seksjonen. Store mengder hydraulikkolje har sprutet ut fra et bøyd rør, som er en del av heve- og senkesystemet for bildekket.

Under slokkingen oppdager brannmannskapene at noen har satt trykk på hydraulikksystemet, noe som ikke skulle skje fordi systemet bare ble brukt til bildekket da skipet lå i havn. Store mengder olje lekket ut og gjorde slokkingsarbeidet meget krevende. Heten var så intens at brannmannskapenes masker nesten smeltet.

I ettertid har ingen kunnet fastslå med sikkerhet om oljerøret ble bøyd av noen om bord, eller om den intense brannheten forårsaket bøyen.

- Vi må få klarlagt faktum om denne brannen. Hvorfor brannen oppstår, hvorfor den ble så voldsom, og hvorfor røret var bøyd, og når det eventuelt oppsto brudd i rørgangen. Vi må avklare om det ble tilført brennbar væske her. Dette er en svært viktig del av vårt arbeid, bekrefter Terje Dahl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Bevisst handling Det foreligger påstander om at noen skal ha tilført store mengder diesel på arnestedet i tillegg til hydraulikkolja. I tillegg ble det funnet senger og madrasser rett under det bøyde oljerøret som gjorde det lett å tenne på. De siste passasjerene som forlot denne korridoren, forteller at det ikke var noen ting der - noen må altså ha plassert dette i korridoren før brannen.

VOLDSOM BRANN: Skadene om bord på passasjerferja var store etter brannen. Foto: Dagbladet
VOLDSOM BRANN: Skadene om bord på passasjerferja var store etter brannen. Foto: Dagbladet Vis mer

Mike Axdal i den danske støtteforeningen for «Scandinavian Star» har brukt hundrevis av timer på å studere hydraulikkbrannen. Han er ikke i tvil om at noen om bord bevisst bøyde røret, slik at minst 400 liter olje kunne sprute ut og antenne en ny brann. Dette ble gjort for å totalskade skipet.

- Ingen har gjort noe med dette røret etter brannen. Og det har ikke bøyd seg slik av verken varmen eller materialsvakhet. Dette er en bevisst handling, sier Axdal.

Oslo tingrett har oppnevnt Øystein Jæger Mæland og Kjell Schmidt Pedersen som sakkyndige for å etterforske hydraulikkbrannen. De har tidligere uttalt seg kritisk til at røret bøyde seg slik av seg selv. Mæland og Pedersen har årelang erfaring fra SINTEF i Trondheim og var sakkyndige i denne saken også i 1990.

Sabotasje Hvis den nye etterforskningen viser at Axdal har rett, vil det ikke være tvil om at katastrofen skyldes en omfattende sabotasjeaksjon. Da kan det ikke være lastebilsjåfør Erik Mørk Andersen som tente på. Han døde i hovedbrannen og kan ikke knyttes til de totalt seks brannene om bord.

En avklaring rundt oljerøret vil gi politiets andre hovedspor ytterligere betydning, nemlig eierskapet og de økonomiske forholdene rundt skipet.

- Henrik Johansen og Ole B. Hansen var verken eiere eller operatører av skipet. De påtok seg skylden og ble utsatt for justismord da de ble dømt, hevder Mike Axdal.

BRANT NED: Øverst ser vi et bøyet hydraulikkoljerør som har glidd ut av T-forbindelsen i en av skipets ganger. Dette kan være sentralt i den videre etterforskningen. Foto: NTB Scanpix / Politiet
BRANT NED: Øverst ser vi et bøyet hydraulikkoljerør som har glidd ut av T-forbindelsen i en av skipets ganger. Dette kan være sentralt i den videre etterforskningen. Foto: NTB Scanpix / Politiet Vis mer

- De reelle eierne satt i firmaet SeaEscape cruises i Miami. SeaEscape var eid av DFDS. Men ingen av dem ble kontaktet av politiet. Alt dette kan jeg dokumentere, hevder Axdal.

Etterforskningsleder Terje Dahl mener nå det viktigste er å skape klarhet i omstendigheter som de pårørende ikke kan slå seg til ro med.

- Vi forstår frustrasjonen og skjønner godt det er reist spørsmål rundt disse temaene, som ulike involverte har brakt til oss. Jeg kan forsikre om at vi ser de samme tingene og jobber med dette, slik sett har vi en felles interesse.