I HARDT VÆR: Bildet viser et  ExxonMobil-raffineri i Storbritannia. Oljeselskapet er i hardt vær etter avsløringer om at selskapet skal ha brukt store penger på å tåkelegge klimakrisen, til tross for at deres egne forskere har visst om klimaalvoret i en årrekke. Foto: NTB Scanpix
I HARDT VÆR: Bildet viser et ExxonMobil-raffineri i Storbritannia. Oljeselskapet er i hardt vær etter avsløringer om at selskapet skal ha brukt store penger på å tåkelegge klimakrisen, til tross for at deres egne forskere har visst om klimaalvoret i en årrekke. Foto: NTB ScanpixVis mer

Oljeselskap går til angrep på journalister etter klima-avsløring: - Har ignorert bevis

ExxonMobil står overfor krav om offentlig gransking etter skandaleoppslag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går omtalte Dagbladet en journalistisk undersøkelse fra Pulitzer-vinnende InsideClimate News.

Undersøkelsen beskriver hvordan Exxon, i dag ExxonMobil, utførte banebrytende klimaforskning for flere tiår siden, uten å avsløre alle sine funn.

Oljeselskapet skal isteden ha jobbet aktivt for og brukt store penger på å skape tvil om global, vitenskapelig klimakonsensus som deres egne forskere faktisk hadde bekreftet gjennom sine funn, heter det.

Tar til motmæle Kort tid etter avsløringen, gikk ExxonMobil ut med en pressemelding hvor de omtalte InsideClimate News som en organisasjon av «anti olje- og gassaktivister».

- Påstander om selskapets klimaforskning er unøyaktige og bevisst villedende, uttaler visepresident for samfunn og myndighetskontakt i ExxonMobil, Ken Cohen.

Cohen viser til at selskapet i nær 40 år har støttet utviklingen av klimavitenskap i samarbeid med myndigheter og akademiske institusjoner.

- Vi gjorde det og vil fortsette å gjøre dette arbeidet på en åpen og gjennomsiktig måte, sier han i pressemeldingen.

- Ignorert bevis Cohen sier videre at «aktivistene» har satt sammen et selektivt utvalg av uttalelser fra selskapskilder for å feilaktig kunne konkludere med at selskapets forskere for flere tiår siden kom til definitive konklusjoner om klimaendringer.

- Aktivistene har tatt uttalelser ut av sin sammenheng, og har ignorert andre, lett tilgjengelige uttalelser som viser at våre forskere på den tida anerkjente en klimautvikling som speilet en global forståelse av problemet, sier Cohen og utdyper:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Både InsideClimate News og Los Angeles Times har ignorert bevis som vi har fremskaffet om vår kontinuerlige og offentlig tilgjengelige klimaforskning - bevis som tilbakeviser deres påstander.

Etter avsløringene til InsideClimate News, har toppolitikere i USA tatt til orde for en gransking av oljeselskapet.

- Påstandene har utløst politiske angrep fra senatorene Bernie Sanders og Sheldon Whitehouse og kongressrepresentantene Ted Lieu og Mark DeSaulnier, påpeker Cohen.
 
- Faktum er at vi har identifisert den potensielle risikoen for klimaendringer, og har tatt saken svært alvorlig. Vi la ut flere tiår med forskning i samarbeid med mange aktører, inkludert Department of Energy, ledende akademiske institusjoner som Massachusetts Institute of Technology, Stanford University og andre for å fremme klimavitenskap.

ExxonMobil inviterer folk til selv å lese dokumenter i saken som selskapet mener viser hvor feilaktig undersøkelsen til InsideClimate News er.

Informasjonsdirektør Knut Aksel Asp i ExxonMobil Norge sier han ikke har ytterligere kjennskap til saken enn som framkommer av pressemeldingen fra selskapet. Derfor ønsker han ikke kommentere saken.

- Hakk i plata Rett etter at InsideClimate News var ute med sine avsløringer, gikk ExxonMobils Ken Cohen til motangrep gjennom en rekke medlinger på Twitter.

InsideClimates utgiver, David Sasson, besvarte dette med at det er «rart at han bare har én ting å si, om og om igjen, som om det er hakk i plata», skriver Motherboard.

- Vi er en prisvinnende nyhetsorganisasjon, sier Sassoon til Motherboard, og legger til at det kanskje ikke er så rart at ExxonMobil besvarer deres avsløringer med motangrep, når selskapet står overfor krav om myndighetsgransking.

- Det er ikke forsvarlig for Exxon å si noe annet og forlede sine egne aksjonærer. De kan ha blitt feilaktig overtalt til å se bort fra alvoret i hva vi har avdekket, sier Sasson.

Det har ikke lyktes Dagbladet å få en kommentar fra InsideClimate News.