HARDE KOSTNADSKUTT: Men på digitalisering er det mer å gå på for oljeindustrien. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.
HARDE KOSTNADSKUTT: Men på digitalisering er det mer å gå på for oljeindustrien. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.Vis mer

Oljetopp: Her kan vi spare enorme summer

Kostnadskuttene har vært harde. Men det er mer å gå på.

(Finansavisen): Oljeindustrien har gjennomført kraftige kostnadskutt for å tilpasse seg mye lavere oljepriser.

Men det er mer å gå på.

Om norsk oljeindustri har vært verdensmestere i å finne opp banebrytende teknologi for å få oljen opp av bakken, er den totalt sett en sinke i digitalisering, skriver Finansavisen.

- Et riggselskaps kjernevirksomhet er fortsatt å bore hull i havbunnen, så den er vanskelig å gjøre noe med. Men på andre deler av driften finnes det en rekke mulige kostnadsbesparende grep, sier Glenn Arnesen.

Overvåker rigger

Han er Skandinavia-sjef i forretningssystemleverandøren IFS, som ifølge avisen har samarbeidet med Songa Offshore i et knapt år om elektronisk fjernovervåking av driftsutstyr ombord på riggene.

Sensorene i motorer og aggregater ombord kobles sammen. Dataene sendes til land og mates inn i algoritmer og IoT-analysesystemer hos IFS (IoT = internet of things). Der prosesseres de for relevant informasjon, som til slutt sendes tilbake til Songa.

- Systemet er ikke bare i stand til å fortelle deg at en motor er gåen. Den kan også fortelle at den har en slitasje som gjør at du vil få et problem om x antall timer, sier Arnesen til Finansavisen.

- Det står i skarp kontrast til det tradisjonelle hendelsesbaserte vedlikeholdssystemet, og reduserer risikoen for motorhavari, produksjonsstans og utrykninger til falske meldinger, fortsetter han.

- Enorme summer

IT-direktør Cato Sirdal i Songa Offshore erkjenner at et slikt system selvsagt er svært dyrt å installere.

- Men på den andre siden er summene vi kan spare enorme, sier han til avisen.

De virkelige store besparelsene ligger ifølge Finansavisen dog ikke i overvåkning av vedlikehold som kan avverge driftsstans.

- En av tingene vi håper å få til på litt sikt er såkalt «onsite classification», der vi slipper å ta riggene inn til verft - og dermed kan holde en langt høyere oppetid, sier Sirdal.

Slipper dyre uker

Hvert femte år må en rigg ut av produksjon og taues inn til verft for klassifisering og godkjenning. Dette er de desidert dyreste ukene i en riggs liv, skriver avisen.

Tiden riggen bruker på verft og transport til og fra, koster fort noen titalls millioner kroner i tapte dagrater hver gang.

Ganger du dette opp med antall rigger, snakker vi om besparelser på hundrevis av millioner for større riggselskaper.

Songa Offshores mål er ifølge Finansavisen å få implementert systemet på alle sine rigger, og IFS skal være i dialog om å levere lignende løsninger til flere andre oljeserviceaktører.

Andre økonominyheter:
Gründerektepar sa nei til Stordalen - jakter 20 mill. til nytt eventyr
Kari Traa-øl danker ut konkurrentene