(Dagbladet): Super Bowl-finalen mellom Atlanta Falcons og New England Patriots begynte rundt halv ett i natt, og mange fans gleder seg like mye til reklamene før og under det enorme idrettsarrangementet.
Mange av USAs største selskaper legger enorme summer, og stor prestisje, i å presentere kreative og morsomme Super Bowl-reklamer. Øl-produsenten Budweiser kjøpte seg ett minutts reklameplass i forkant av finalen og presenterte der fabrikkens historie.
Historien begynner med en ung migrant reise fra Tyskland til USA på 1800-tallet, en historie som selv på ett minutt er preget av motgang og fremmedfrykt. Mange tolket umiddelbart reklamen som et stikk i retning Donald Trump og presidentens omdiskuterte innreiseforbud, og som en påminnelse om at det USA vi ser i dag er skapt av innvandrere fra andre land.
Spesielt slående er budskapet den unge ølbryggeren blir servert når han først setter sine bein på amerikansk jord. En mob av innvandringskritikere forteller tyskere at han skal «dra hjem» og «ikke er ønsket her», for Budweisers slagord «when nothing stops your dreams, this is the beer we drink» etterhvert ruller over skjermen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger