- Om de hadde drevet inn mot grunna i åtte meter høye bølger, hadde det ikke gått så bra

Lastebåt mistet all motorkraft. Se den dramatiske redningsaksjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Klokka 06.27 fikk hovedredningssentralen i Sør-Norge inn en melding fra Florø Radio om at et lasteskip trengte hjelp sørvest for Flatanger.

Lasteskipet «Fosenbulk» hadde mistet all motorkraft, samtidig som det blåste sterk vind i området.

- Vi fikk alarm om at en lastebåt med fire personer om bord hadde mistet motorkraft og drev mot land, men at de hadde fått tak med ankeret sitt. Det som var litt dramatisk var at de lå ankret bare 200-300 meter utenfor grunne og skjær i høye bølger og stiv kuling, forteller Morthen Holm til Dagbladet.

Han er sjef om bord i Sea King-redningshelikopteret fra Luftforsvaret som kom til stedet.

- De fått juling - Det hadde ikke gått så bra, om de hadde drevet inn mot grunna i åtte meter høye bølger. Da måtte de ha hoppet på sjøen og kommet seg til skjær eller land, og hadde nok fått litt juling, sier Holm.

Også redningsskøyta «Harald V» ble raskt sendt over fra Rørvik for å bistå i redningsaksjonen, og var allerede på plass da redningshelikopteret kom til stedet. Men på grunn av den grove sjøen var det ingenting de kunne gjøre.

Først ble to av de fire om bord i skipet ble heist opp av redningshelikopteret, fordi det ble avgjort at det bare var nødvendig med to personer om bord i båten.

Redningshelikopteret overvåket situasjonen fra lufta, mens de to gjenværende om bord gjorde det de kunne for å forhindre lastebåten fra å drive mot land.

Da også redningshelikopteret begynte å få lite drivstoff, ble det avgjort at også de to siste om bord ble evakuert opp i helikopteret. Alle fire ble så fløyet til Ørlandet. Ingen kom til skade.

Var ikledd redningsdrakter - Mannskapet om bord hadde redningsdrakter på seg, men uten helikopter hadde det vært vanskelig å få dem opp. Redningsbåter hadde ikke klart å operere på grunna.

Heldigvis holdt ankerfestet på båten. Holm er ikke kjent med hvor stor risiko det er for at dette kan slite seg, men sier det naturligvis er en viss risiko i så kraftig vær.

- Det er klart at når en båt som ligger og dupper i åtte meter høye bølger, blir det et formidabelt strekk i kjettingene. Det var nok litt flaks at de fikk tak med ankeret sitt. De burde ikke ha drevet så mange meterne til.

Holm forteller at redningsmannskaper er godt forberedt på slike situasjoner.

- Det er dette vi brenner for og er vant til i jobben vår. Men det er alltid litt spesielt med folk om bord i såpass høye bølger, hvor vi også jobber med en tidsfaktor. Vi blir veldig skjerpa og alt går på rutiner og trening, sier han.